C: låt elever bedöma lärare

"Duktiga lärare" ska få högre lön

1 av 2 | Foto: colourbox
Svenska elever borde få sätta betyg på sina lärare, föreslår centern. Och lärare med högt betyg ska få högre lön.
NYHETER

Bra lärare behöver motiveras och få högre lön – upp mot 40 000 kronor i månaden. Låt elever bedöma lärare tillsammans med rektorn, tycker centerpartiet.

– I dag är det för liten skillnad mellan duktiga och mindre duktiga lärare säger centerns partisekreterare Anders Flanking.

Centerpartiet vill öka skillnaderna i lön för duktiga och mindre duktiga lärare. Kändisläraren Stavros Louca, matteläraren i teveserien "Klass 9A", kan vara värd en lön på 40 000 menar Anders Flanking. Förslaget ska presenteras på centerns framtidskonvent i helgen.

Hur vet man vad som är en bra lärare?

– En bra lärare är en lärare som ser alla, som skapar god stämning i klassrummet och som får goda resultat.

För att få reda på vilka som kan det vill centern att rektorerna ska följa upp lärarna mer i klassrummet – och att eleverna ska sätta omdömen på lärarna.

Skolorna väljer hur omdömena blir

Flanking vill att elevrepresentanter ska ha samtal tillsammans med rektorn och den enskilda läraren för att utvärdera undervisningen.

– Det är upp till varje skola att välja om elevernas bedömning blir skriftlig eller muntlig, och vilka kriterier man ska ha i bedömningen.

Finns det någon risk att omdömena blir godtyckliga?

– Risk finns alltid, men det gör det ju på alla arbetsplatser. Det viktiga är att det är konstruktivt samtal med eleverna och inte bara "han är kass" eller "han är bra". Bedömningen blir mindre godtycklig än vad den är i dag.

Centern vill också att både lärare och rektorer ska ägna sig mindre åt administration. Lärarna ska få mer tid åt undervisning och pedagogik. Rektorerna ska få mer tid att följa lärarna i deras klassrum.

Ska ni satsa mer pengar på skolorna till administration?

– Till viss del satsar staten på lärarna genom lärarlyftet. Men det är upp till kommunerna hur mycket pengar de lägger på skolorna. Ibland handlar det inte om pengaproblem utan organisationsproblem. I längden kan det bli dyrare för skolorna om sådana som inte kan ekonomi ska syssla med ekonomi.