Snåriga regler i teaterdjungeln

Viktigt att läsa det finstilta när man köper teaterbiljetter – teatrarna dikterar egna villkor

NYHETER

Läs det finstilta innan du köper biljetter till teatern, annars kan det stå dig dyrt.

Det fick en man i Göteborg erfara, som nu har anmält Lisebergsteatern och arrangören 2Entertain för oskäliga villkor.

– Det måste finnas en balans i de villkor en arrangör sätter upp för sina kunder, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumentverket.

Mannen hade köpt biljetter åt sig och sin fru till en föreställning på Lisebergsteatern, men frun blev beordrad att jobba och paret kunde därför inte gå det aktuella datumet. När mannen försökte byta datum fick han besked att det var omöjligt i princip med mindre än att han eller frun dog. Och det skulle i sådana fall ske senast två dagar innan föreställningen.

Han fick också veta att det funnits ett avbeställningsskydd att köpa för 30 kronor. Men det gäller bara fram till 30 dagar innan föreställningens datum.

”Helt oskäliga villkor”

”Jag menar att villkoren är helt oskäliga. Ett avbeställningsskydd skall vara ett avbeställningsskydd ända fram till föreställningen börjar, annars är det något annat”, skriver mannen i anmälan till Konsumentverket.

Han säger sig inte heller ha fått någon information om de som han tycker orimliga villkoren i samband med att han köpte biljetterna.

Malin Lundström, försäljningschef på 2Entertain, säger att det fritt går att boka om eller av fram till 48 timmar innan föreställningen om man blir sjuk, någon i ens närhet dör eller om ens bostad skadas allvarligt. Det framgår av företagets villkor som finns att läsa på deras hemsida.

– Det underlag som anmälaren har skickat till Konsumentverket stämmer inte överens med våra villkor, säger hon.

Han säger att han inte fick någon information i teaterkassan om vad som gäller?

– Jag har talat med dem och de säger att de alltid lämnar information om vilka villkor som gäller, säger Malin Lundström.

Era villkor verkar vara lite hårda, minst sagt?

– Men vi följer praxis i branschen. Det är gängse regler, säger Lundström.

Men det är ett påstående som inte stämmer alls. Faktum är att teatrarna helt efter eget huvud dikterar sina egna villkor och de skiljer stort från teater till teater.

På institutionsteatern Stockholms stadsteater kan man senast dagen innan byta till senare datum eller till ett presentkort – utan kostnad. Och på privatteatern Vasateatern kan man byta till ett senare datum mot en serviceavgift.

På Chinateatern i Stockholm, även det en privatteater, kan man i allmänhet byta till ett senare datum – ända fram tills föreställningen börjar.

Borde regleras

Att köpa teater- eller konsertbiljetter kan kosta en hel del och villkoren borde vara bättre reglerade än de är i dag, säger Henrik Hoffmeister, jurist på Konsumenverkets rättsavdelning.

– I andra branscher har man till och med gjort överenskommelser med oss för att få enhetliga regler. Men inte när det gäller konserter och teaterföreställningar, säger han.

Men får man ställa vilka villkor som helst?

– Nej, det måste finnas en balans i de villkor en arrangör sätter upp för sina kunder. Om arrangören tar sig rätt att ställa in så måste det motsvaras av kundens rätt att byta datum eller ställa in sitt besök. Man får inte ha oskäliga villkor.

Vad säger du exempelvis om ett avbeställningsskydd som upphör att gälla 30 dagar innan föreställningen?

– Det låter som väldigt lång tid. Frågan är om det är ett avbeställningsskydd. Det är i vilket fall olyckligt att kalla det för avbeställningsskydd, för för de flesta signalerar det nog att man kan avbeställa sin biljett fram till själva datumet.

Hans råd till biljettköparna är:

– Ta alltid reda på vad som gäller innan du betalar.

Och rådet till arrangörerna:

– Informera tydligt. Man måste vara oerhört noggrann med att upplysa sina kunder om villkoren.