Tävlingar ska lyfta duktiga elever

Moderat arbetsgrupp vill satsa mer på unga begåvningar

NYHETER

Tävlingar ska höja nivån i den svenska skolan.

Det föreslår en arbetsgrupp inom moderaterna.

– Det ska vara coolt att plugga, säger Mats Gerdau, moderaternas talesperson i skolfrågor.

Den klassiska kunskapskampen ”Vi i femman” kan få konkurrens av tävlingar som ”Vi i sexan stavar” eller ”Vi i åttan skriver”.

För varför ska bara elever som är duktiga i idrott eller musik få priser och beröm undrar en arbetsgrupp inom moderaterna. Det är dags att också lyfta fram ”plugghästarna”.

– Vi vill ta till vara på alla de begåvningar som finns i skolan. Alla ska få möjlighet att tänja på sina gränser, säger Mats Gerdau, riksdagsledamot och moderaternas talesperson i skolfrågor.

Tävling i stavning

– I dag finns insatser och program för elever som kommit efter. Men hur gör vi med de elever som har lätt för sig? Alla skolor borde ha särskilda program för att ta till vara på elevernas begåvningar.

Ett förslag går ut på fler tävlingar i olika ämnen. Förebilden är USA och ”spelling bee-tävlingar”. En liknande rättstavningstävling skulle till exempel kunna införas för elever i sexan.

– Det är ett sätt att lyfta fram de som är duktiga. Nästa gång är det kanske kompisens tur. Vi har sett hur tävlingen ”Vi i femman” skapar en väldigt god stämning i skolan, säger Gerdau.

”Coolt att plugga”

Han tycker också att regeringen borde tillsätta en särskild ”Uppmuntringskommission” med uppdrag att hitta nya sätt att lyfta fram och belöna duktiga elever.

– I dag ser vi en allmän trend att det inte är inne att vara duktig i skolan. Vi vill ändra på det. Det ska vara coolt att plugga.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén är för tanken att stimulera duktiga elever. Men det är inte politikernas sak att bestämma hur det ska ske.

– Tävlingar kan vara mycket stimulerande för vissa elever. Men det är lärarna som varje dag måste avgöra hur man når bäst resultat för varje elev. Där måste politikerna lita på att lärarna själva har kompetensen att avgöra hur det ska gå till.