Ett flygplan utan vingar

Ursaaben, Saab 92, visades 1947

Saab 92 – ursaaben.
Foto: AFTONBLADETS BILDARKIV
Saab 92 – ursaaben.
NYHETER

Saab är en av flera bilmärken i Europa som föddes ur freden efter andra världskriget, då det behövdes färre stridsplan och fler personbilar.

Ur-Saaben, som såg ut som ett flygplan utan vingar, visades 1947.

Två år senare gick den att köpa och ett svenskt biläventyr som ofta styrde längs sina helt egna vägar, var igång.

Ur-Saaben var aerodynamiskt slank, hade en knattrig tvåcylindrig tvåtaktsmotor, framhjulsdrift och frihjul. Den var minst sagt udda men blev ändå populär.

Den lilla motorn utvecklades och skrämdes upp till att så småningom ge bilen bra fartresurser. Saab gick som ett troll på små krokiga vägar och med Erik Carlsson ”På taket” vann man både Monte Carlo-rallyt och det brittiska RAC-rallyt. Rallytraditionen levde länge hos Saab. När turbon kom på 1970-talet och modellen hette Saab 99, blev Stig Blomqvist skogens kung.

1969 blev Saab del av Saab-Scania. Bilarna blev elegantare. Saab 900 kompletterades med 9000, ett gemensamt projekt med bland annat Fiat.

1990 gick General Motors in som delägare i ett läge då Saab var riktigt illa ute. Nu fick man tillägget Automobile i företagsnamnet. Tre år senare var nya Saab 900 ute och 1997 kom Saab 9-5, den största och mest påkostade bil som Saab tillverkat så långt.

Jämfört med den lilla Ur-Saaben hade märket då nått mycket långt.

I flera år har Saab fightats för sin överlevnad men ändå alltid försökt hitta egna tekniska lösningar och har bland annat haft framgång med sina etanolbilar.

Christer Jönsson/TT