”Bilindustrin är Sveriges viktigaste bransch”

Fordonsanalytikern Matts Carlsson om framtiden för Volvo, Saab - och Sverige

NYHETER

Utan Saab och Volvo skulle Sverige ta ett rejält kliv bakåt som framstående industriland.

Det menar fordonsanalytikern Matts Carlsson.

Därför tror han att staten är redo att rycka ut, om det värsta skulle hända.

Hur viktig är personbilsindustrin för Sverige?

– Min bedömning är att det är Sveriges viktigaste bransch, ojämförligen. Då menar jag inte till arbetstillfällen utan jag menar den industriella påverkan på landet. Det är ett stort nätverk som hänger ihop och där fordonsindustrin genom att vara i den absoluta konkurrensfronten daterar upp sig på de modernaste metoder och modeller vi har. Detta överförs sedan till andra grenar av landet.

Jag har svårt att se någon annan bransch som är så betydelsefull när det gäller kompetensutveckling och kompetenstillförsel som fordonsindustrin.

Klarar sig Sverige utan Volvo och Saab?

– I någon mening ja. Men frågan är på vilken nivå och vilken skada det skulle göra. Om man leker med tanken att Saab eller Volvo skulle läggas ner så får det en omedlebar påverkan på hela svenska leverantörsstrukturen. Det får påverkan på AB Volvo och Scania och till närliggande branscher. Vi får även kopplingar till företag sådana som Ericsson som utvecklar modern mobil teknoligi inom ramen för fordon.

Vad skulle hända om Volvo personvagnar och Saab helt försvann från Sverige?

– Jaa du. Min direkta uppfattning är att Sverige skulle ta ett ordentligt steg bakåt som framstånde industrination. Det skulle påverka sysselsättningsgraden i hög utsträckning och jag är rädd för att det skulle påverka den svenska välfärden.

Hur många jobb är i fara om Volvo PV och Saab försvann från Sverige?

– Man brukar räkna med att runt 140 000 männsikor i Sverige är direkt eller indirekt sysselsatta med fordonsindustrin. Men min bedömning är att det räcker nog inte. I slutändan, om man leker med tanken att man stänger saabfabriken, då skulle pizzerian där man bakar pizzor till de anställda också läggas ner. Risken är att vi pratar om det dubbla antalet, om vi sträcker ut det så här långt. Vi skulle stänga ett antal bygder i Sverige, som till exempel Olofström som är helt beroende av fordonsindustrin.

Finns det något positivt med att Ford och GM nu överväger att sälja Volvo och Saab?

– Det kan det definitivt göra eftersom vi har en helt ny strategisk utveckling. Det som händer nu är att de som har dominerat bilindustrin i världen, framförallt GM och Ford, nu säger att de tar ett steg tillbaka. Det öppnar för en mängd nya strategiska lösningar. Det kanske leder till en mer jämlik värld, för nu kommer fokus att flyttas från USA. Med bra ägare till Volvo och Saab är det ändå så att det är starka varumärken som står för bra värden.

Vilka möjliga köpare finns det då?

– Vad är det som Volvo och Saab står för? Det är två nästan helt kompletta bilmärken som står för en utvecklad och stark säkerhetskultur. De måste betäcknas som premium branch. Volvo skulle till exempel stämma bra in i renaultgruppen. Om man tittar på asiaterna så finns till exempel Hyundai kia-gruppen. Att få möjlighet till en genväg in till premium branch skulle vara intressant för den gruppen. Och även om läget för bilindustrin ser mörkt ut nu så måste det finnas strateger som tittar förbi 3 december 2008. Med mindre amerikansk närvaro och konkurrens måste man positionera sig. Just nu är det ganska nattsvart, men ge det ett eller två år till så öppnar det för ganska spännande möjligheter.

Vad tror du kommer att hända nu?

– Vi måste ha is i magen och rida ut stormen så att vi kan börja ta vettiga, strategiska steg. Grundantagandet är att Volvo och Saab kommer att säljas. Antingen blir det en bra strategisk partner, eller så blir det ett asiatiskt märke. Om det sistnämnda blir verklighet tror jag att etablissemanget går in med en tillfällig lösning för att Volvo och Saab ska överleva.