Dagens namn: Tryggve
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Nyheter

GM och Ford – sämst i världen

Sydkoreanska Hyundai skulle kunna ta en genväg mot sitt mål genom att köpa Saab eller Volvo.   Sydkoreanska Hyundai skulle kunna ta en genväg mot sitt mål genom att köpa Saab eller Volvo. Foto: ap

    De amerikanska jättarna GM och Ford går sämst i världen just nu.

    Aftonbladet reder ut varför andra stora biltillverkare klarat sig bättre.

  Varför gör GM och Ford mångmiljardförluster?

De amerikanska konsumenterna är hårdare pressade av lågkonjunkturen än européerna och asiaterna. Men biltillverkarna i USA har också satsat för lite på miljö och bränsleeffektivitet, de valde fel spår redan för 10–15 år sedan. Dessutom har de lägre kvalitet och långsammare produktion.

  Varför har sydkoreanerna och japanerna lyckats?

Honda är högteknologiska, Toyota effektiva och kvalitetsmedvetna, medan Hyundai säljer mycket bilar i Sydkorea där importrestriktionerna stänger andra ute. Och alla tre har gjort små, bränslesnåla bilar. Många europeiska märken går också förhållandevis bra, eftersom de satsat på skarpa produktprofiler: BMW på körglädje, Volvo på säkerhet och Audi på teknikförsprång. USA har inte lyckats produktprofilera sig.

  Vad händer i framtiden?

Inga av de stora tillverkarna slås ut, USA håller GM och Ford under armarna. Bilförsäljningen återhämtar sig, men det kan ta flera år. När GM och Ford tar ett steg tillbaka skapas strategiska öppningar för konkurrenterna. Ford hade tidigare en lyxbilsgrupp med Jaguar, Aston Martin, Land Rover, Volvo och Lincoln. Just nu är bara Volvo och Lincoln kvar. Och GM har bara Cadillac kvar, när Saab säljs. Det minskar trycket på Mercedes och BMW i lyxbilsbranschen.

  Vem klarar att köpa Saab och Volvo?

Hyundai har mycket pengar i kassan och har sagt att de ska ha världens säkraste bilar om tio år. De kan ta en genväg och köpa Saab eller Volvo. Renault skulle också kunna vara en bra köpare av Volvo, de har redan ett bra samarbete.

SENASTE NYTT

Nyheter

Visa fler
Om Aftonbladet