Washington röstar om akut bilstöd

Anställda i bilindustrin demonstrerade i New York under måndagen.
Foto: AP
Anställda i bilindustrin demonstrerade i New York under måndagen.
NYHETER

USA:s politiker är på väg att rösta igenom 15 miljarder dollar i nödlån till krisdrabbade biljättar. Lagen som möjliggör stödet kan vara verklighet om bara någon dag, men bilbranschen behöver mycket mer – och Saab och Volvo sitter lika löst oavsett stödnivå.

Sent på måndagskvällen svensk tid såg demokrater i kongressen så bra utsikter för ett lagförslag att de lade fram det. Men det blev president George W Bush som satte taket för lånebeloppen.

– 15 miljarder är det maximala som finns tillgängligt, i och med att presidenten hotat med att lägga in veto mot allt annat, sade representanthusledamoten Barney Frank enligt nyhetsbyråer.

Räddningsplanen riktar sig i första hand till ”Detroit 3” – Chrysler, Volvos ägare Ford och Saabs ägare GM. Men trots att de redan lagt fram detaljerade omstruktureringsplaner i Washington kommer de att synas ytterligare innan pengar betalas ut.

100 miljarder dollar krävs

Bush har sagt att han bara tänker ställa upp med resurser till företag som kan visa att de är långsiktigt livskraftiga. Både Chrysler och GM har sagt att de behöver mångmiljardlån redan nu i december, annars går de omkull.

För Ford och därmed Volvo är den finansiella sitsen något bättre, företaget säger sig inte behöva ta ut några nya pengar under 2008 års kvarvarande veckor.

Men sammanlagt bedömer experter att det kan behövas över 100 miljarder dollar för att biljättarna ska överleva.

De 15 miljarder dollar det nu talas om är inte ens ”nya” – de ska tas från redan beslutade låneprogram som syftar till att få ”Detroit 3” att utveckla mer bränslesnåla bilar.

”Slå ihop Saab och Volvo”

En viktig aspekt är också att om stöd betalas ut ska en eller flera federala ”rådgivare”, utnämnda av presidenten, få makt att avgöra framtiden för biltillverkarna.

Carl Levin, demokratisk senator från Michigan – den delstat där merparten av USA:s bilindustri ligger, sade tidigare på måndagen att han trodde på en omröstning i senaten senast natten till tisdagen svensk tid, medan det senare under tisdagen kan bli dags för representanthusets ledamöter att ta ställning.

Om Automotive News läsare får välja bör Ford antingen omedelbart sälja Volvo till högstbjudande, eller i samarbete med GM slå ihop Saab och Volvo för att sedan sälja det sammanslagna företaget.

Tanken på att sälja Volvo snabbt får stöd av 43 procent av de röstande i en enkät på tidningens webbplats. Försäljning av ett ihopslaget Saab–Volvo stöds av 30 procent.

Två mindre populära varianter är att Ford borde bryta ut Volvo men behålla en andel, samt att biljätten behåller den svenska grenen tills det ekonomiska läget förbättras. De får stöd av 14 respektive 13 procent.

Natten till tisdagen svensk tid hade cirka 5 700 läsare röstat.

TT