Inget krispaket i senaten

Nu är allt upp till Bush

NYHETER

Mångmiljardstödet till den amerikanska bilindustrin fick natten till fredagen nej i senaten.

Det var sista chansen för kongressen och senaten att agera före nyår.

– Det finns fullt av spekulationer om GM:s konkurs nu, säger Mikael Wickelgren, expert på bilindustrin och forskare vid Handelshögskolan i Göteborg.

Förhandlingarna bröt i natt samman efter många timmars överläggande i senaten. Demokraterna lyckades inte få tillräckligt stöd i en avgörande omröstning.

Vita Huset uttryckte sin besvikelse över att förslaget röstats ner eftersom "det var den bästa möjligheten att undvika konkurser".

"Skicka en pengapåse"

– Det paket man diskuterade i USA handlade om flera olika delar av stöd och det ställdes en mängd motkrav på bilindustrin. Men det enda presidenten kan göra nu innan nyår är att skicka en pengapåse vilket blir en ännu mer illasmakande åtgärd ur republikanernas ögon. Dock kvartstår frågan. Vad händer om man inte gör något, säger Mikael Wickelgren till aftonbladet.se.

Senatens majoritetsledare, demokraten Harry Reid sade att skillnaderna mellan parterna varit allt för stora för att en kompromiss. Republikanerna ville ha en hårdare piska på biljättarna.

"Fruktansvärt besviken"

– Jag är fruktansvärt besviken över att vi inte kan komma fram till en slutsats, sade han efter sammanbrottet.

För att få igenom stödet på 14 miljarder dollar hade den demokratiska majoriteten i senaten behövt stöd av republikaner. 60 röster krävs och demokraterna har 50.

Krisplanen var konstruerad för att ge bilindustrin kortfristiga lån som ska hjälpa den att överleva till och med mars nästa år.

– Det finns fullt av spekulationer om GM:s konkurs nu. Det blir betydligt oroligare igen, säger Mikael Wickelgren.

Hur påverkar det här Volvo och Saab?

– Man kan säga att möjligheten att ägarna tar tag i sina dotterbolag inte direkt ökar. Vem som kommer att ta tag i dem nu vet man inte. Men exakt vad det kommer att få för konsekvenser är omöjligt att säga.