Svenskarna givmilda trots finanskrisen

Rekordet från ”tsunamiåret” kan tangeras

1 av 2
NYHETER

Trots att finanskrisen i höst har gjort att vi svenskar håller hårdare i plånboken fortsätter vi att skänka pengar till välgörenhet. Rekordet från 2005 på 5,3 miljarder kronor kan tangeras i år.

– Det ser lovande ut, säger Erik Zachrison, generalsekreterare i Frivilligorganisationernas insamlingsråd Frii.

2005, året som i välgörenhetskretsar kallas ”tsunamiåret”, skänkte svenskarna 5,3 miljarder kronor till välgörenhet. Trots finanskrisen ser det ut som att det rekordet kan tangeras 2008.

– Det ser lovande ut. Året började starkt och det har hållt i sig. Trots sämre tider behåller svenskarna sitt givande, säger Erik Zachrison, generalsekreterare i Frivilligorganisationernas insamlingsråd Frii.

Privatpersoner skänker mest

Det är framförallt privatpersoner som är mycket bra på att öppna sina plånböcker och skänka en slant till behövande. Bland företagen har Frii märkt av en viss minskning av bidrag under 2008.

– Bland företagen har vi märkt av en viss minskning men om man ser till de totala intäkterna står företagen bara för 2-3 procent så deras minskade bidrag påverkar inte så mycket, säger Zachrison.

Kraftig ökning

Enligt Erik Zachrison har bland annat Unicef och Hjärt-lungfonden i år märkt av en kraftig ökning av bidrag.

– Vi har fått större respons i år än vad vi räknat med. Det känns lite som en trend, att folk vill vara med och göra något gott när det råder kris. Och för vår del har vi inte märkt någon minskning från företagen. Vi jobbar långsiktigt med våra samarbetspartner, och det tror jag gör oss mindre sårbara, säger Anna Ryott insamlingschef på Unicef, till tidningen Dagens Nyheter.

Enligt DN, som ringt runt till de stora hjälporganisationerna, är det framförallt testamenten som är ett orosinslag för många av de ideella organisationerna.

– Vi får en stor intäktsdel genom testamenten med aktier och fastigheter där värdet kommer att minska, säger Rebecka Blomberg, pressekreterare på Cancerfonden, till DN.

För att nödställda ska få det bättre

Sångerskan Jessica Andersson är aktuell i MQ:s nya reklam, som de gör tillsammans med Röda Korset, och är en av alla svenskar som skänkt pengar till välgörenhet under 2008.

– Jag har skänkt en del pengar under 2008. Dels är jag med i MQ:s nya reklam och har skänkt en del av mitt gage till Röda Korset och sen har jag skänkt en del till andra organisationer. Nu senast ringde jag in under helgens gala för Världens flickor, säger Jessica Andersson.

Varför skänker du pengar?

– Även om vi nu är inne i en dålig period är det ingenting mot de som är nödställda och bor i fattiga länder. Jag har inget emot att ge lite av det jag har för att de ska få det bättre.

Vilka organisationer har du skänkt pengar till?

– Till Röda Korset och Plan Sverige.