Sökes: 2 500 busschaufförer

Inom de kommande åren kommer dett behövas 2500 nya busschaufförer.
Inom de kommande åren kommer dett behövas 2500 nya busschaufförer.
NYHETER

Bussbranschen behöver 2 500 nya chaufförer – per år.

– Det är väldigt stora pensionsavgångar framöver, säger Helena Gibson Ek, informationsansvarig vid Svenska Bussbranschens Riksförbund.

Varseln haglar över Sverige. Men det finns ljusglimtar. Aftonbladet.se har tidigare under veckan berättat om Taxi Stockholm och Västerås kommun som rekryterar - trots det ansträngda ekonomiska läget.

En av Västerås och Taxi Stockholms utmanare är den svenska bussbranschen, som har några tuffa år framför sig.

– Vi behöver 2 500 busschaufförer per år, säger Helena Gibson Ek, informationsansvarig vid Svenska Bussbranschens Riksförbund, till aftonbladet.se.

Vill fördubbla kollektivtrafiken

Bristen på chaufförer drabbar större delen av landet.

– Störst kris är det självklart i storstadsområden där man har mest kollektivtrafik, säger Helena Gibson Ek.

Tillsammans med flera andra organisationer, som Sveriges kommuner och landsting och Motormännen, driver Svenska Bussbranschens Riksförbund en målsättning att fördubbla kollektivtrafiken till 2020.

– Då ökar behovet av busschaufförer än mer.

Hoppas på utredning

Med tanke på de stora pensionsavgångarna som väntar branschen hoppas Svenska Bussbranschens Riksförbund särskilt på körkortsutredningen som blir klar i januari.

– För att få köra buss och taxi måste man ha fyllt 21 år, det gör att de ungdomar som vill bli busschaufförer hinner söka sig till andra yrken, som att köra lastbil där körkortsåldern är 18 år, säger Helena Gibson Ek.

Om åldern för att få bli busschaufförer sänks kan gymnasieskolorna utbilda busschaufförer.

– Det finns flera gymnasieskolor runt om i landet som står och stampar i väntan på en ålderssänkning.

FAKTA

Bristen på bussförare

Det finns cirka 20 000 busschaufförer, av dessa är cirka 15 procent kvinnor.

Bussbranschen har ett årligt rekryteringsbehov på ca 2 500 förare. 1 000 av dessa behövs till storstadsområdena. Enbart i Stockholm är det årliga behovet ca 650 nya förare.

De närmaste tio åren går över 8 000 förare i pension. De kommer inte att kunna ersättas via dagens rekryteringsvägar. När pensionsavgångarna blir större kommer förarbristen att bli alltmer akut.

De stora företagen har en personalomsättning på ca 14 procent och den ökar i takt med pensionsavgångarna.

Rekryteringen sker till största delen av personer som redan har D-behörighet, men antalet körkort med D-behörighet som utfärdas minskar stadigt. Mellan 2001 och 2006 minskade antalet utfärdade D-körkort från 2 770 till 1 711.

Idag har över 80 procent av D-körkortsinnehavarna fyllt 40 år. Av dessa är 13 procentenheter personer som passerat 65 år.

Källa: Bussarbetsgivarna/TransportGruppen