Cia, 38, tvingas sälja sitt hus

Får inte besked om sjukpenning

VÄNTAN KNÄCKTE HENNES EKONOMI Cia Kåsby, 38, i Nynäshamn ansökte i augusti om sjukpenning för sina ryggproblem. Efter nästan ett halvår har hon fortfarande inte fått pengar – eller ens besked
VÄNTAN KNÄCKTE HENNES EKONOMI Cia Kåsby, 38, i Nynäshamn ansökte i augusti om sjukpenning för sina ryggproblem. Efter nästan ett halvår har hon fortfarande inte fått pengar – eller ens besked
NYHETER

Cia Kåsby, 38, har väntat på besked om sin sjukpenning i sex månader.

När pengarna nu sinar tvingas hon och maken sälja huset.

– Försäkringskassan sparkar på oss som redan ligger, säger hon.

Tiotusentals svenskar har drabbats av Försäkringskassans strul.

En av dem är Cia Kåsby i Nynäshamn som i augusti ansökte om sjukpenning för ryggproblem.

I dag, nästan sex månader senare, har hon fortfarande inte fått några pengar – eller ens ett besked.

Fått värre problem

– Jag har fått låna pengar av min mamma, men de är slut. Nu har vi fått lägga ut huset till försäljning, säger hon.

Cia har tidigare arbetat som barnskötare men fick i somras problem med ländryggen. Trots att hon vissa dagar inte ens kan gå fick hon ett så kallat kommuniceringsbrev av Försäkringskassan.

I det fick Cia veta att hon kanske inte skulle få någon ersättning.

Hennes problem har sedan dess bara blivit värre och hon har kompletterat sin ansökan.

Drar ut på tiden

– Jag gick även till arbetsförmedlingen, men där sa de att jag inte kan jobba. Försäkringskassan har inte ens tagit kontakt med den berörda läkaren som undersökt mig sen dess, säger hon.

När Cia pratade med en ansvarig på Försäkringskassan fick hon veta att ett ärende som hennes egentligen borde ha varit utagerat inom 30 dagar.

Men varje gång hon försöker få kontakt med kassan drar det ut på tiden.

– Jag vill bara få ett beslut, det går i alla fall att överklaga. Men även det kommer att ta tid.

– Det här är en oerhört kränkande situation och det känns som om de inte tar någon hänsyn till sjuka på kassan.

FAKTA

Missnöjd? Så kräver du kassan på skadestånd

Om skadestånd

Om du anser att Försäkringskassan orsakat dig skada och vill ha ekonomisk kompensation har du möjlighet att begära skadestånd. Det gör du genom att skriva ett brev där du talar om att du begär skadestånd. I brevet beskriver du på vilket sätt du menar att Försäkringskassan gjort fel eller varit försumlig och vilken skada det orsakat dig. Du skriver också ditt namn, adress och andra kontaktuppgifter och gärna ditt personnummer.

Brister i handläggn/information

Om du anser skadan orsakats genom brister i handläggningen av ditt ärende eller genom felaktig information ska du skicka brevet, tillsammans med alla handlingar du anser vara viktiga, till: Försäkringskassan, HK, Verksamhetsområde processjuridik, 103 51 Stockholm. Du får ett brev som bekräftar att kassan tagit emot din begäran om skadestånd. I brevet får du också veta vem som handlägger ärendet och vilket diarienummer ärendet har.

Felaktigt eller uteblivet beslut

Om du i stället anser att Försäkringskassan orsakat dig skada genom att fatta ett felaktigt beslut eller genom att inte ett fatta beslut, ska du i stället skicka brevet och handlingarna till: Justitiekanslern, Box 2308, 103 17 Stockholm. Försäkringskassan alternativt Justitiekanslern prövar sedan om du har rätt till skadestånd enligt bestämmelserna i skadeståndslagen.

Fakta: Försäkringskassan