Ikea lovade för mycket om dunet

Kinesisk underleverantör använder en mängd levandeplockat dun

NYHETER

Ikea lovade kunderna att aldrig befatta sig med dun plockat från levande djur.

Nu visar Kalla fakta i TV 4 att löftet inte håller.

– Vi är väldigt ledsna för att vi faktiskt har gått ut med felaktig information, säger Marianne Barner, talesperson för Ikea, till programmet.

Förra söndagen avslöjade Kalla fakta att 34 av 39 dunproducenter i Polen, Ungern och Kina – som står för den största delen av världsproduktionen – enligt egna uppgifter plockar dun från levande gäss, vilket är mycket plågsamt för fåglarna.

Dunet kan sedan hamna i Sverige via mellanhänder i Tyskland och Danmark. I EU är denna form av industrialiserat djurplågeri förbjuden.

Speciell gåsfarm

Efter förra veckans avslöjande hävdade Ikea – ett av de utpekade företagen i Sverige – att dun och fjädrar i produkterna till 100 procent är en biprodukt från matindustrin. På hemsidan lugnades kunderna: ”Dun och fjäder som Ikea använder tas aldrig ifrån levande djur.”

Ikea har en uppförandekod som reglerar att dun och fjädrar ska komma från döda djur. Och företaget garanterar att kontroll sker av att koden efterlevs hos leverantörer och underleverantörer.

Men på söndagskvällen berättade Kalla fakta att en av Ikeas kinesiske underleverantörer, Multi Glory Group, använder en mängd levandeplockat dun. Vid besök hos leverantören dokumenterar reportern med dold kamera en gåsfarm inriktad på just plockning från levande djur.

Pengarna tillbaka

En chef på Multi Glory Group uppger att företaget har cirka 8 000 underleverantörer. Att fullt ut ha kunnat kontrollera alla dessa har varit omöjligt för Ikea.

– Tyvärr, vi har litat för mycket på papperet hittills. I dag lovar vår information för mycket, medger Marianne Barner.

Ikea-kunder som nyligen köpt kuddar och täcken med dun kan få pengarna tillbaka eller byta in varorna. Men befintliga dunvaror plockas inte bort från de 253 varuhusen världen över.

– Skadan är ju redan skedd. Det viktiga är de djur vi kan hjälpa i framtiden, säger Marianne Barner och lovar att Ikea omedelbart ska se över sina inköpsrutiner och inleda ett förändringsarbete med andra intressenter:

– Men det kommer att ta lite tid, för det är en komplicerad bild.

TT