”Saab-priset kommer rasa”

NYHETER

Hundratusentals svenskar kör Saab.

Hur drabbas de om ingen kommer till biltillverkarens räddning?

– Reservdelar och service är nog inget problem, däremot kan andrahandsvärdet på bilarna rasa, spår motormännens expert Terje Eklund.

Än har Saab inte gått i graven, men hälsan sviktar betänkligt. På en presskonferens på onsdagen slog näringsminister Maud Olofsson (C) än en gång fast att någon konstgjord andning för bilindustrin är hon inte beredd att ge.

Hur kan landets Saabägare drabbas om biltillverkningen läggs ner?

– Om du har en äldre Saab tror jag inte att det kommer att innebära någon större skillnad. Reservdelarna tillverkas av underleverantörer och kommer nog att finnas kvar på marknaden, säger Motormännens Terje Eklund.

Överskott av Saabar

Värre blir det för de som har köpt en ny Saab. En i stort sett enig expertis spår nu att begagnatpriserna på bilarna kommer att rasa.

– Ja, om tillverkningen upphör är det sannolikt så att andrahandsvärdet sjunker. Dessutom kan vi anta att det blir ett överskott på Saabar om folk nu får bråttom att sälja.

Så du avråder folk från att gå och köp en Saab i dag?

– Jag tycker att man ska tänka två gånger innan man bestämmer sig, och man ska se till att få ett riktigt bra pris.

Saabs största fel, enligt Terje Eklund är att man misslyckats med produktutvecklingen.

– Det finns egentligen bara två modeller, 9-5 och 9-3, medan konkurrenterna har flera plattformar att bygga på.

Trots det finns det många Saab-entusiaster i Sverige.

Garantin kan försvinna

Ett tänkbart problem för dem som nyligen köpt, eller planerar att köpa en Saab är att garantin kan upphöra att gälla.

Enligt konsumentköplagen har säljaren garantiansvaret, men om Saab läggs ner väntas många bilhandlare att gå samma väg till mötes. Då riskerar köparen att hamna i ett läge där de inte kan kräva ut garantin.

– Det är ett tänkbart scenario, men de flesta Saabhandlare säljer ju även andra märken och kommer nog att finnas kvar även om tillverkningen av Saab upphör, säger Kerstin Sundvall, förbundsjurist på Motormännen.