Nyheter

Regeringen stänger dörren för Saab

Maud Olofsson var tydlig: Det kanske är dags för Sverige att byta spår

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Är det svenska statens uppgift att ta fram nya bilmodeller åt Saab?

– Nej, hur ska vi kunna göra det om världens största bilföretag misslyckas.

Maud Olofsson var tydlig på dagens presskonferens.

Staten stänger dörren för Saab och GM.

Maud Olofsson och statssekreterare Jöran Hägglund målade upp en nattsvart bild för fordonsindustrin när de inledde dagens presskonferens.

Värstascenariot, som ingen riktigt trodde var möjligt för bara ett år sedan, är nu ett faktum.

GM begär sammanlagt 280 miljarder kronor i bistånd av regeringarna i bland annat USA, Kanada och Sverige.

Men Maud Olofsson stänger dörren för biljätten.

Skjuter ifrån sig ansvaret

– De har hårdnackade förhandlare som försöker att skjuta över sitt ansvar på regeringarna i de drabbade länderna, men det är inte monopolpengar det handlar om, utan svenska skattepengar.

Olofsson är besviken på GM. Hon anser att bolaget har misskött sitt ägande och i praktiken redan tagit sin hand från Saab.

Om svenska staten skulle ta på sig det ansvaret, menar regeringspartierna att man i samma ögonblick drar på sig enorma kostnader för att avveckla det svenska bilföretaget.

Däri finns ingen vinst, menar Maud Olofsson.

– Den realistiska vägen just nu är rekonstruktion. Det kan ge möjligheter att utveckla de delarna inom Saab som är väldigt bra, säger Maud Olofsson.

Men rekonstruktion är inte regeringens sak, menar näringsministern. Hon påpekar också att man har gett GM möjligheter till att få Saab att överleva.

– Men GM har inte ansökt om några lån i Europeiska investeringsbanken, det är Saab som har gjort det.

Rädda kompetensen

Enligt Maud Olofsson handlar det nu om att rädda den kompetens som finns inom Saab och istället utveckla framtidens industri. Den finns, enligt hennes bedömning, inom den förnyelsebara energin.

– Det kanske är dags för Sverige att byta spår och utveckla den typen av teknologi och bli världsledande inom det området.

Ministern svarade på kritiken från oppositionen, som har sagt sig vara villiga att skjuta till fem miljarder i ett första läge för att rädda Saab.

– Utan att ha sett någon affärsplan vill de skjuta till fem miljarder, det är klart, att om man inte känner ansvar för skattebetalarnas pengar så kan man göra det.