Sahlin tar hjälp av Obamas kampanjman

Thomas Gensemer, 31, hjälpte Obama vinna valet - nu ska han hjälpa Sahlin och Socialdemokraterna

NYHETER

Kunde Obama kan Sahlin.

Nu tar hon och partiet hjälp av presidentens kampanjguru Thomas Gensemer för att vinna nästa val.

– Vi ser fram emot ett samarbete, säger Gensemer till SVT:s Agenda.

Han är 31 år och redan geniförklarad i USA. Genom sitt företag Blue State Digital byggde Thomas Gensemer upp sajten MyBarackObama.com och lyckades mobilisera flera miljoner frivilliga inför presidentvalet i USA. Många menar att valkampanjen via nätet var en viktig del bakom Obamas seger.

Nu ska Gensemer hjälpa Socialdemokraterna och Mona Sahlin att upprepa succén.

– Jag har träffat honom flera gånger och diskuterat hur vi ska kunna samarbeta, säger Carina Persson, Socialdemokraternas kommunikationschef.

– Framförallt har vi pratat om hur man får en folkrörelse att bli modern.

Vände sig till supportrarna

Nätet är a och o. Förutom att skaffa sig så många anhängare som möjligt gäller det att få anhängarna att känna sig delaktiga och uppskattade. På väg till segertalet vände sig Obama direkt till sina supportrar via mejl:

”Jag är på väg till Grant Park för att tala med alla som samlats där, men jag ville skriva till dig först. Barack.”

I fredags, när Ibrahim Baylan valdes till ny partisekreterare, försökte sig Socialdemokraterna på något liknande.

– Vi skickade ut 50 000 e-postmeddelanden med en film redan före vi hade presskonferensen med Ibbe, säger Carina Persson.

Hur kommer väljarna att märka att ni har tagit hjälp av Obamas kampanjsnille?

– De kommer att märka att det är lätt att ta kontakt med oss och att det är lätt att vara med om man vill vara med.

I USA lyckades Gensemer engagera miljontals människor och skapa över 35 000 nätverksgrupper.

Går det att skapa samma engagemang i Sverige?

– Det finns en helt annan volontärkultur i USA. Men vi har en stark folkrörelse och ett starkt föreningsliv i Sverige. Med Mona Sahlin har vi också ändrat på de demokratiska processerna, till exempel genom våra rådslag. Då blir det också lättare att bygga en folkrörelse, säger Carina Persson.

Sahlin behöver draghjälp

Amerikansk kampanjguru eller inte. Mona Sahlin och hennes parti behöver all draghjälp de kan få just nu. Gapet mellan blocken minskar och Sahlin ligger efter Reinfeldt i förtroendeligan. Aftonbladets politiska kommentator Lena Mellin tror att Socialdemokraterna gör rätt.

– Det där kampanjupplägget var genialt. Man fick fart på gräsrötterna som själva gick ut för att övertyga folk. I Sverige är det svårare. Här är man iinte stolt över att vara partimedlem. Men lyckas man få lite mer fart på sina medlemmar så är mycket vunnet bara genom det.