Aftonbladet.se slog rekord förra veckan

NYHETER

Förlovningsyran var stor förra veckan men det var också trafikrekord för Aftonbladet.se.

Sajten hade tidernas bästa siffror med 4,5 miljoner unika webbläsare.

– Det är speciellt roligt att toppa när Mellansverige har sportlov – vilket normalt brukar innebära lägre siffror, säger chefredaktör Kalle Jungkvist.

Kalle Jungkvist, chefredaktör aftonbladet.se.
Kalle Jungkvist, chefredaktör aftonbladet.se.

Aftonbladet stärker sin position som Nordens största nyhetssajt.

Sedan nyår ökar trafiken och de tre senaste veckorna har sajten haft de högsta trafiksiffrorna någonsin.

Enorm repons för jobbsatsning

Det stora lyftet kom på fettisdagen då den kungliga förlovningen var den stora nyheten.

Då hade sajten 1,8 miljoner unika webbläsare vilket är den näst bästa dygnssiffran genom tiderna.

– Naturligtvis spelade Victoria och Daniels förlovning in men det är flera andra saker som drev trafik till sajten, säger Kalle Jungkvist.

Nu lyfter vi Sverige är en satsning som har fått enorm respons från läsarna. Aftonbladet har lyft blicken och berättar om jobben som finns att söka och om människorna som har kommit ur den ekonomiska krisen.

Förra veckan var även den näst bästa någonsin för webb-tv med 1,4 miljoner unika tittare.

– Det är roligt att se hur vår webb-tv är regelbundet större än Tv4:s samtliga sajter, säger Kalle Jungkvist.

Hur kommer det sig att vi är så starka inom webb-tv?

– Jag upplever att vi jobbar nära nyheterna och har en kombination av tv-inslag och nyhetsartiklar. Människor går till oss för att de vill ha en multimedial upplevelse. TV-kanalerna är starka på rörligt material men saknar den andra delen. Vår styrka är att vi har kombinationen och helheten.

Många följde herrstafetten

Miljoner svenskar följde förra veckan SVT-sändningarna för Vasaloppet, längd-VM och Melodifestivalen. Att intresset för dessa evenemang är stort märks även på Aftonbladet.se. Mer än 50 000 unika webbläsare valde att följa direktrapportering från herrstafetten på sajten.

Hur ska Aftonbladet.se stärka sin position ytterligare?

– Det är genom att ständigt bli lite bättre och hela tiden utveckla sajten. Vi har fokus på webb-tv men är också bra på att arbeta med kommentarer och bloggar som ökar väldigt snabbt.

Enligt KIAindex, som mäter trafik för annonsbärande sajter, rankas Aftonbladet högst över på listan över Sveriges största sajter.

Listan visar också att SVT.se för första gången passerade Expressen.se vad gäller unika webbläsare förra veckan.

FAKTA

Sveriges största mediasajter vecka 9

1. Aftonbladet.se (4 499 599 unika webbläsare/vecka)

2. Svt.se (2 053 855)

3. Expressen.se (2 025 509)

4. Tidningsnätet, (hd.se, unt.se, na.se mfl) (1 625 976)

5. Citypaketet, dvs Gp.se, Sydsvenskan.se, Dn.se (1 588 556)

6. SvD Digitala medier (1 526 224)

7. Tv4 Nya Medier (1 267 841)

8. Di.se (989 011)

9. SR.se (772 224)

10. Metro (397 680)

Fotnot: Data saknades för bland annat Dn.se.

Källa: KIAindex.se