Olofssons ansvar för Saab

Beskedet för en månad sedan har skapat en dramatisk tidspress

NYHETER

Det är mindre än en månad sedan Maud Olofsson offentligt dömde ut Saab:s framtidsplaner. Därmed stoppade regeringen också i praktiken företagets ansökan om garantilån från Europeiska investeringsbanken. Tre dagar senare ansökte företaget om rekonstruktion.

Att Saab i dag varslar 750 anställda kommer knappast som en överraskning för någon i Trollhättan. Trots ansträngningar för att trimma produktionen har det funnits en övertalighet på fabriken. Det avtal mellan facken och europeiska GM som tidigare förhindrat uppsägningar är i praktiken värdelöst i en situation när både företagets och koncernens framtid står på spel.

Ändå bär Maud Olofsson i dag ett stort ansvar för vad som händer i Trollhättan. Beskedet för en månad sedan har skapat en dramatisk tidspress på försöken att hitta en ny och långsiktig lösning för Saab. Osäkerheten om framtiden gör dessutom att företagets försäljning av bilar drabbas extra hårt, och det på en personbilsmarknad som i det närmaste kollapsat.

Krisen för bilindustrin måste mötas med politik. För Saab:s del betyder det åtminstone två saker. Näringsministern - som själv bidragit till brådskan - måste stödja företaget i arbetet med att snabbt skapa en långsiktig ägarlösning, i synnerhet som det nu tycks finnas en grupp svenska investerare som visat intresse.

Dessutom måste regeringen börja bedriva en arbetsmarknadspolitik för dem som nu får lämna sitt jobb. Inte minst regeringens egna samordnare har gång på gång ställt krav på aktiva åtgärder och utbildning, ännu så länge för döva öron.

Krisens orsaker må vara en fråga om konjunktur och ägande, men ansvaret för dess konsekvenser är med nödvändighet politiska.

IP