Kunder lurade av teleföretag

NYHETER

Kunderna beställde mobiltelefoner från TeleXperten – men fick aldrig sina varor.

Nu har nätföretaget polisanmälts och prissajter varnar kunder för att handla där.

– Det droppar in en ny anmälan varannan dag, säger Lennart Nilsson, kommissarie på polisen i Ystad.

För några veckor sedan gjordes en husrannsakan i nätföretaget Playzones lokaler efter hundratals anmälningar från kunder som aldrig fick sina varor kommit in. Tidigare i år lurades 2 800 personer av nätbolaget Kameraexperten.

Nu strömmar anmälningarna in mot ännu ett företag – TeleXperten.

På sin hemsida skriver de: "TeleXperten är ett nytt mobilföretag som sätter konsumenterna i första rummet. Det betyder bland annat att vi endast erbjuder mobiltelefoner från ledande varumärken som håller högsta kvalitet."

Flera anmälningar

Men det de erbjuder och levererar är inte samma sak enligt flera kunder.

En kund berättar för tidningen PC för alla att hans företag köpt mobiltelefoner för 60 000 kronor från Telexperten, men inte sett röken av en enda.

I höstas började polisanmälningar mot företaget gällande bedrägeri att komma in till bland annat polisen i Ystad.

– Det droppar in en ny anmälan vartannat dygn. Det handlar om att kunderna inte får de varor de beställt och betalat, säger Lennart Nilsson, kommissarie på polisen i Ystad.

– Folk går in på sajten, ser en vara de vill ha, betalar över nätet och väntar, men inget kommer. En kund som anmält fick visserligen telefonen han beställt, men den fungerade inte.

"Inte första gången"

Polisen söker nu företagets ägare som ännu inte kunnat nås.

– Det här verkar ha varit en lukrativ verksamhet. Det måste ju vara skönt att få in pengar på kontot utan att göra något, säger Nilsson.

Prissajten Pricerunner har nu tagit bort TeleXperten i sina listningar och E-butiksleverantören E-butik.se stängde köpfunktionen efter att tidningen PC för alla" började skriva om kritiken mot företaget.

Företaget har även anmälts tre gånger till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Kommissarie Lennart Nilsson uppmanar de som handlar över nätet att vara försiktiga.

– Det är ju verkligen inte första gången detta har hänt, säger han.

– Man ska inte sätta in pengar innan man fått varan levererad och göra alla kontroller man kan tänkas göra innan man betalar.