Norsk kapten i kapningsdrama

Foto: Hannes van Rijn
NYHETER

En oljetanker har kapats utanför Somalias kust.

En norsk kapten finns ombord på skeppet enligt VG.

16-18 pirater håller besättningen fången med maskingevär.

Det Bahamas-registrerade men norskägda skeppet Bow Asir kapades 400 kilometer utanför Kismaayo, Somalia, i morse, enligt norska tidningen VG.

De beväpnade kaparna kom i två, små båtar och tog kontroll över den 159 meter långa oljetankern.

Norsk officer är kapten

Vid kvart i tolv i dag fick rederiet ett mail från fartyget, som är lastat med olja och kemikalier. Där skriver en besättningsmedlem att de kapats av 16-18 män, beväpnade med maskingevär. Ingen av de 27 besättningsmedlemmarna ska vara skadade enligt mailet, skriver VG.

En norsk officer, som fungerar som kapten på oljetankern, finns ombord bland de kidnappade.

Bow Asir ägs av Star Tankers Ltd.

Piraterna härjar

Fartyget är bara ett i mängden som kapats av de somaliska piraterna som härjar utanför landets kust, trots att leden bevakas av flera krigsskepp för att säkra handelsfartygens väg genom gulfen.

Bara det senaste dygnet har ännu ett skepp kapats.

Den svenska riksdagen sade nyligen ja till att skicka en svensk väpnad sjöstyrka till Somalias kust för att skydda FN:s hjälpsändningar och bekämpa pirater.

Mer info följer

FAKTA

Piratverksamhet i siffror

Enligt IMF som registrerar piratattacker ägnar sig cirka 1 200 somalier åt piratverksamhet. De är organiserade i minst sex större grupper.

Den genomsnittliga lösesumman för ett skepp har stigit den senaste tiden från cirka 10 000 dollar till en miljon dollar.

Sedan riskerna i området ökat överväger allt fler redare att helt undvika vägen genom Suezkanalen, där normalt 7,5 procent av världshandeln passerar.

Piratverksamheten har fått rederiernas kostnader att öka. Ett brittiskt företag räknar med att hotet kostar branschen 400 miljoner dollar bara i år.

(TT)