”Vi tittar på nya snabbtåg”

Edvard Lind från SJ chattade med läsarna om tågtrafiken

NYHETER

Perrongerna är för korta och spåren för få.

I en chatt med aftonbladet.se:s läsare svarade SJ:s Edvard Lind på frågor om varför tågen är fullpackade och varför inte fler snabbtåg finns.

– Vi vill köra snabbare tåg. Men det är spåren som sätter hastighetsbegränsningen, inte tågen, sa Lind.

tomten säger: Hej Edvard! Jag är bosatt i Japan och här ankommer och avgår tågen i stort sett alltid på exakt angiven tid. Priserna är helt ok, servicen är bra samt att det går snabbt. Varför kan det inte vara likadant i Sverige? Var gång jag åker tåg i Sverige så räknar jag med försening.
Edvard Lind säger: Hej! Japan lyfts ofta fram som en förebild. Självklart vill även vi att tågen ska hålla den punktligheten, men förutsättningarna är helt olika. En stor del av järnvägen i Sverige går på enkelspår där snabbtåg, vanliga fjärrtåg, regionaltåg och godståg i båda riktningarna alla ska samsas på samma spår. Det gör systemet mycket störningskänsligt.
Fredrik säger: Vad finns det för anledningar att inte satsa på snabbtåg?
Edvard Lind säger:Som vi ser det inga. Vi tror att snabbtåg är en förutsättning för att man ska kunna resa långt, snabbt och miljöanpassat i framtiden.
Linus säger: Ni som vill att folk ska åka mer tåg, just nu tar det 16 timmar att åka mellan Luleå-Stockholm och detta är ju inte alls kul för de som vill vara miljövänliga. Har ni några planer på att bygga ut trafiken i Norrland?
Edvard Lind säger: Hej Linus. Tyvärr är det inte SJ som bygger spår i Sverige. Vi kör enbart trafik. Det är myndigheten Banverket som bygger de sträckor som regeringen beslutar om . Vi vill givetvis köra fortare från Norrland till södra Sverige.
Bengt säger: Hej Edvard, Hur svårt för SJ skulle de vara att byta ut alla InterCity tåg och satsa på bara nya tåg som kan köra i hastigheter på upp till 300km/h? För jag är säker på att då skulle tåg bli ett mycket mer uppskattat alternativ
Edvard Lind säger: Vi delar den övertygelsen och vill också köra snabbare tåg. Men det är spåren som sätter hastighetsbegränsningen, inte tågen.
säger: Hej Edvard! Stortrivs med att åka tåg och då främst X2000-konceptet. Men medan allting annat inom SJ gått framåt med stormsteg så finns det en plump i protokollet - serveringen. Från forntidens vita dukar med hovmästare är vi alltså idag nere i något elände som kallas Bistro där kunden själv står i kö, jonglerar och värmer en lasagne för 70 spänn i en mikro! Fruktansvärt och det drar också ner helhetsintrycket av X2000-konceptet rejält! Titta på exempelvis Tyskland och deras fina restaurangvagnskultur som de värnar så varmt om. Måste DB AG in i Sverige för att det ska bli någon ändring på detta ?
Edvard Lind säger: Hej, vad kul att du tycker om tåget. Vi försöker hela tiden förbättra utbudet i vår bistro genom bla samarbete med föreningen Årets kock. Det gäller att hitta en bra balans mellan pris och utbud.
Sofia säger: Hej! hur många tåg har ni på SJ?
Edvard Lind säger: Vi äger vissa tåg och leasar andra. Vi har 43 X2000-tåg, 43 dubbeldäckare och vi har 430 Intercityvagnar.
Mattias säger: När kommer SJ med nya snabbtåg? X2000 börjar ju kännas föråldrat och det vore skönt med kortare restid.
Edvard Lind säger: Vi kommer att investera pengar i nya snabbtåg och har redan börjat titta på alternativen till efterföljaren till X2000. Men återigen handlar det om vilka spår som byggs i Sverige. Om det byggs spår för högre hastigheter så måste vi investera i högre hastigheter än vad vi har i dag.
jacob säger: Tjenix! Jag pluggar för närvarande i Danmark. När jag ska åka hem till Stockholm är det alltid billigare att ta flyg från Köpenhamn till Arlanda (350-500kr), medan tåg från Malmö eller Köpenhamn oftast kostar det dubbla, trots att man bokar Just Nu och är ute i god tid. Det är för mig helt ofattbart, hade det kostat lika mycket hade jag utan tvekan tagit tåget då jag generellt sett föredrar tåg! Förklara för mig tack!
Edvard Lind säger: Hej, vad kul att du föredrar tåget. Vi har en prismodell som ska göra det möjigt att åka tåg riktigt billigt. Är du ute i god tid kan du köpa biljetter till riktigt låga priser, lägre än flyget. Det går också att köpa billiga biljetter genom vår internetauktion. Jag hoppas att du hittar billigare biljetter nästa gång. De riktigt billiga biljetterna släpps tre månader i förväg, sedan beror det på hur attraktiv resan är.
snön en överraskning? säger: Flyg går snabbare än tåg, och buss är billigare och numera bekvämare på långfärdsresor. Varför ska jag välja tåget (mer än ur miljösynpunkt?)
Edvard Lind säger: Hej! Visst är miljön en klar fördel men vi håller inte riktigt med utan tycker att tåget är bekvämare, säkrare och oftast snabbare.
maria säger: Åker ofta från Hässleholm till Båstad med Göteborgståget och även mellan Hässleholm och Malmö och alltid är det lika mycket folk. Man får nästan alltid stå. Varför sätts det inte in fler vagnar? ingen bra arbetsmiljö för personalen heller med folk som trängs överallt.
Edvard Lind säger: Vi vet att det har varit en fantastisk resandeökning i den regionen. Vi kan inte sätta in fler vagnar på våra tåg eftersom plattformarna inte är tillräckligt långa. Att det är fullt på tågen är inte bara ett problem för personalen ombord, det skapar också sämre komfort för resenärerna. Vi skulle vilja köra fler avgångar men det finns inte plats på spåren.
Sofia säger: Hejsan! Hur ofta blir tåg försenade?
Edvard Lind säger: Generellt kan man säga att nio av tio av SJ:s tåg kommer inom fem minuter av utsatt tid. På vissa sträckor är det bättre, på vissa något sämre.
säger: Hur kan ni ha så fruktansvärt dyra priser på resor runtom i Sverige? Som ungdom flyger du t.ex. billigare till Stockholm från Trollhättan. 50 min flyg mot 4-5 timmar tåg, och ändå är era priser bra mycket högre än Goldenairs standby biljetter.
Edvard Lind säger: Jag vet inte vilka deras priser är. Men bortsett från att det går att köpa billiga biljetter om du bokar i tid, kan du som ungdom köpa sista-minuten-biljetter till kraftigt rabatterade priser. Du kan även köpa biljetter på vår internetauktion. Med lite tur får du dem för en krona.

aftonbladet.se