Piloter misstänks ha somnat i cockpit

Flög rakt förbi landningsbanan – fick vända ute till havs

NYHETER

Passagerarna ombord blev fundersamma när de såg att planet flög förbi landningsbanan och fortsatte ut till havs.

Nu undersöker den amerikanska luftfartsmyndigheten om piloterna kan ha somnat i cockpit.

Det var Go! Airlines flight 1002 från Honolulu till Hilo på Hawaii som till flygledningens stora förvåning bara fortsatte sin kurs förbi Hilo på 21 000 fots höjd och fortsatte ut till havs. Desperat försökte flygledartornet anropa piloterna över radion, men under 25 minuters tid fick de inget svar. Till slut vände flygplanet – 25 kilometer ut över havet – och lyckades landa på flygplatsen.

Nu undersöker den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA vad som har hänt. En teori är att de två piloterna i cockpit helt enkelt somnade och att flygplanet fortsatte kursen på autopilot. Dagen innan händelsen, som skedde i onsdags i förra veckan, råkade en annan Go! Airlines-flight också ut för ett oförklarligt radioavbrott. Det var under en flygning från Kona till Honolulu som flygledningen tappade kontakten med planet under tio-femton minuters tid.

”Något konstigt”

Tv-stationen KGMB9 har talat med flera av passagerarna som befann sig ombord på flighten mellan Honolulu och Hilo.

– När jag märkte att vi inte gick ner för landning sa jag till min fru att det var något konstigt med den här flygningen, säger Derrick Lining.

En annan av passagerarna, som tittade in i cockpit precis efter landningen, såg den ene av piloterna sträcka på sig och att den andre satt ihopsjunken över reglagen.

– Det såg ut som om han var utmattad eller trött. Jag bara tänker att något kunde ha hänt. Jag är glad att det inte gjorde det, säger Kim Whetstone till KGMB9.

Flyganalytikern Peter Foreman säger att det har hänt förut att piloter somnat i cockpit. Dock inte på en så kort flygning som 45 minuter mellan Honolulu och Hilo.

En del att förklara

– Att bägge piloterna skulle somnat klockan nio på morgonen är ganska märkligt, säger han.

Någon annan förklaring till att piloterna skulle missat sin landning så grovt har han dock inte.

– Även om det var något fel på kommunikationsutrustningen så skulle de ha gått ner för landning men det gjorde de inte. Piloterna har en del att förklara, konstaterar han.

Go! Airlines ägs av Phoenixbaserade Mesa Air Group, som tidigare kritiserats hårt för att de pressar sin personal hårt. En tidigare Mesa-anställd berättar att han flög med en förstepilot som somnade tre gånger på samma flygning.

Och Mike Uslan, som tidigare flugit för Mesa men som nu är mycket kritisk mot företaget, säger att Mesa inte använder FAA:s regler som riktlinjer, utan ser till att piloterna flyger så mycket som möjligt hela tiden. Enligt reglerna får piloterna flyga maximalt åtta timmar per dag, men kan vara i tjänst 16 timmar per dygn.

Förstepiloten på flight 1002 är en mycket erfaren pilot som flugit i 16 år. Andrepiloten var dock oerfaren.

Mesa Air Group har inte kommenterat händelsen.