Bara en fråga till, var finns pengarna?

Koenigsegg hoppas att miljarderna ska ramla från himlen

NYHETER

Nu är det klart. Koenigsegg köper Saab.

Uppgifterna läckte ut i går kväll och den officiella bekräftelsen från General Motors kom i dag klockan 07.00.

Och nu borde jag säga: Grattis Saab! Vad roligt ni klarade krisen och att ni blir svenska igen.

Men jag är ledsen om jag låter tjatig: För var finns pengarna?

Koenigsegg-gruppens ledare Augie Fabela säger till nyhetsbyrån Bloomberg och till Dagens Industri att det saknas tre miljarder, men att de pengarna ska skakas fram under hösten.

Enligt Fabela är finansieringen klar till 70 procent, vilket motsvarar omkring sju miljarder kronor.

Har inte ett öre

Men om jag förstått saken rätt kommer drygt tre av miljarderna från GM, som efterskänker en skuld till Saab och 4,5 miljarder är det lån från Europeiska investeringsbanken som Koenigsegg hoppas på.

Läs en gång till: Hela affären är på 10 miljarder kronor. Drygt tre efterskänks av GM. Drygt fyra består av ett lån som är långt ifrån klart och tre miljarder saknas.

Var finns köparnas egna pengar?

Christian von Koenigsegg själv har inte ett öre.

Hans äventyrarkompis i Norge, Bård Eker, har kanske 100 miljoner.

Läste vi fel?

Amerikanen Mark Bishop, som tjänat – och förlorat – pengar på subprime-lån i USA, hoppade av affären och Koenigsegg-gruppen för två veckor sedan.

Återstår Auge Fabela själv, telekommiljardär i rubel.

Tänker han satsa hela sin förmögenhet?

Nej!

Augie Fabela säger till Dagens Industri att han själv, Christian von Koenigsegg och Bård Eker satsar 720 miljoner kronor i affären.

Läste vi fel? Menar han euro, eller saknas det en nolla?

Nej. Vi läste rätt. Koenigsegg-gruppen satsar en spottstyver och hoppas att miljarderna ska ramla ner från himlen.

Finns ryska Sberbank med bakom kulisserna? Samma bank som står bakom den kanadensiska bildelsfirman Magna som försöker köpa Opel av GM.

Och i så fall – finns svenske Bo Andersson med och drar i trådarna? Han som var en av General Motors högsta chefer tills han slutade i juni – för att bli högste chef hos ryska biltillverkaren Gaz.

Ingen vinstmaskin

En viktig fråga till: Hur ska Koenigsegg få Saab på fötter?

Nya Saab 9-5 är klar att börja produceras, enligt planen i Trollhättan från årsskiftet.

Det är fint. Men modellen blir aldrig någon vinstmaskin för Saab. Den är för stor.

Nästa 9-3, Saabs storsäljarmodell, måste alltså utvecklas med raketfart. Till en kostnad av så där tio miljarder kronor.

Tre miljarder saknas

Så just nu saknar Koenigsegg-gruppen tre miljarder för att klara köpet. Plus tio miljarder för att utveckla den nya modellen. Plus fem miljarder för att täcka nästa års förluster.

Saab ska bli lönsamt inom tre år, säger Fabela till Dagens Industri.

Vet den mannen ingenting om bilindustrin? I så fall är Saab riktigt illa ute.