”Fartyget fraktade missiler”

EU:s piratbekämpare: Israel låg bakom kapningen av Arctic sea

1 av 2 | Foto: Foto: PEKKA LAAKSO/AP
timmerfartyg Ansedda tidningen Time Magazine för fram en teori om att Israel låg bakom kapningen av Arctic Sea då de insåg att fartyget inte alls fraktade timmer utan vapen.
NYHETER

Arctic Sea kan ha varit på väg till Mellanöstern med missiler.

Detta ska ha upptäckts av Israel, som kapade fartyget.

Nya spektakulära uppgifter som israeliska myndigheter inte vill kommentera.

Det ryska fartyget Arctic Sea överfölls och kapades av pirater mellan Öland och Gotland natten till 24 juli.

Den första kapningen i europeiskt farvatten i modern tid har väckt enorm uppmärksamhet över hela världen och lett till mer eller mindre fantasifulla teorier om motivet.

Vissa hävdar att det var ett konkurrerande rederi som stal fartyget, andra att det användes till att smuggla knark, åter andra har misstänkt att lasten

bestod av någonting betydligt farligare än timmer.

Orimligt agerande

Nu spekulerar den ansedda tidskriften Time Magazine i att det var Israel som låg bakom kapningen.

Tidningen har intervjuat Tarmo Kõuts, ansvarig för EU:s kamp mot sjörövare och tidigare Estlands försvarsminister, som kallar Rysslands officiella förklaring till kapningen ”lite väl bisarr”.

Han säger att det är orimligt att Ryssland jagade fartyget med tre stora krigsfartyg från Svarta havsflottan för att gripa sjörövare som stulit timmer.

– Den enda förklaringen är att det fanns vapen ombord. Med all sannolikhet missiler, säger Kõuts.

– Jag har varit till havs i många år och kan avgöra när officiella versioner inte är realistiska.

Den förre försvarsministern säger att Israel troligen upptäckte att fartyget fraktade vapen, som möjligen var på väg till Syrien

eller Iran.

Pekar på underligheter

Till stöd för teorin påpekar

Time Magazine att det finns en lång rad underligheter med Rysslands officiella hållning.

Varför skulle någon kapa ett timmerfartyg när det finns så mycket mer värdefull last på andra fartyg att stjäla? Varför skickade kaptenen aldrig ut ett nödanrop? Och varför gjorde

Israels president Shimon Peres ett överraskande besök i Ryssland dagen efter att fartyget räddades?

Och varför har den ryska försvarsministern sagt att det tog fem dagar att lokalisera Arctic Sea medan utrikesministern hävdat att Ryssland hela tiden kände till fartygets exakta position?

Tidningen har även intervjuat Michail Voitenko, chefredaktör för den ryska sjöfartstidningen Sovfrakht, som säger:

– Jag har aldrig varit med om något liknande. Det är omöjligt att gömma ett fartyg i veckor utan att en regering varit inblandad.

Voitenko säger att hemlig last kan ha smugglats ombord på Arctic Sea under de två veckor fartyget reparerades i Kalingrad, precis innan det hämtade upp sitt timmer i Finland.

Israel har, påpekar Times Magazine vidare, de senaste åren flera gånger uttryckt oro för Rysslands planer att sälja stridsplan till Syrien samt byggandet av ett kärnkraftverk i Iran.

Tuffa förhandlingar

Förhandlingarna mellan Moskva och Israel rörande dessa frågor har varit tuffa och relationerna mellan länderna har, som Shimon Peres nyligen påpekade, av och till varit frostiga.

Tidningen har varit i kontakt med Israels regering och med Mossad, landets säkerhetstjänst, men inte fått några kommentarer till anklagelserna.

Inte heller svenska UD vill uttala sig.

– Den förre estniske försvarsministerns påståenden får stå för honom. Det är inget officiellt uttalande från EU, säger Miriam Mannbro på UD:s pressbyrå.

Dmitri Rogozin, Rysslands Nato-ambassadör, avfärdar anklagelserna med att Tarmo Kõuts borde ”hålla sin mun stängd”.

FAKTA

Arctic sea, på väg från Finland till Algeriet med en last timmer värd 13 miljoner, kapades mellan Gotland och Öland natten till den 24 juli.

Fem dagar senare hade den brittiska kustbevakningen kontakt med fartyget då det

var på väg genom Engelska kanalen. Fartyget försvann sedan igen.

Den 17 augusti

upptäcktes fartyget

utanför Kap Verde. Det bordades av rysk militär som kunde gripa kaparna utan att någon av

de 15 besättningsmännen eller de åtta gärningsmännen kom till skada.

Två av kaparna är ryska medborgare. Resterande sex kommer från de baltiska länderna.

Kaparna sitter nu häktade i Moskva och väntar på rättegång.