Aftonbladet samarbetar med Resdagboken

NYHETER

Är du ressugen? Nu kan du kommunicera med resenärer från världens alla hörn, läsa reportage om destinationen och boka resan – allt på Aftonbladet.se.

Detta efter att Schibsted köpt Sveriges största resecommunity Resdagboken.se.

Sajten är en gratis webbtjänst för alla som är ute och reser. Resenärer lägger upp bilder och dagboksinlägg medan vännerna följer och kommenterar äventyret. Sajten som nu förvärvats av Aftonbladet såldes av försäkringsbolaget Europeiska.

– Vår reseverksamhet börjar bli komplett. Läsarna kan köpa och boka resan på tjänsten Destination, få inspiration om olika resmål i reportage och nu interagera med andra resenärer, säger Mats Eriksson, vd för Schibsted Tillväxtmedier.

240 000 medlemmar

Resdagboken lanserades för nio år sedan och är idag ett community med drygt 240 000 medlemmar. De har tillsammans gjort över 30 000 resor och publicerat 14 miljoner foton.

– Vi hoppas att våra läsare blir användare, delar med sig av sina erfarenheter och kommunicerar med varandra. Det går att föra en dialog med människor som sitter på alla möjliga kunskaper och för resenären blir det en god kombination, säger Mats Eriksson.

Fristående sajt

Men resdagboken fortsätter att vara en fristående sajt och se ut som den gör i dag.

– Varumärket och hemsidan är kvar i sin form. Men vi kommer länka till artiklar och reportage samt arbeta med tillgänglighet och interaktion. För närvarande handlar det om att skapa länkarna på ett naturligt sätt och få trafiken att gå runt.