”Det är uppåt väggarna”

Lärarförbundets ordförande till attack mot löneförslag

Eva-Lis Sirén, förbundsordförande i Lärarförbundet.
Foto: JOHANNA HANNO
Eva-Lis Sirén, förbundsordförande i Lärarförbundet.
NYHETER

Från och med nästa höst kan lärarna i Trelleborg komma att få lön efter elevernas provresultat, uppger TT.

”Ett utslag av politisk klåfingrighet”, enligt Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

– Det är uppåt väggarna, säger hon till Aftonbladet.

Lönemodellen – som innebär att lärare kan få högre lön om deras elever får goda resultat på nationella prov, eller lägre lön om elevernas resultat är sämre – ska utredas vidare av Trelleborgs gymnasieförvaltning och politikerna ska först nästa år ta ställning till om den ska genomföras, uppger TT.

Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén dömer nu ut förslaget.

”Beror på förutsättningarna”

– Resultat beror på de förutsättningar man har. Elevprestationer i Rosengård och Limhamn kan skilja sig kraftigt åt, men lärarnas insatser kanske måste vara väl så stora där det är svårast. Det här är ett alldeles för förenklat sätt att se på lönesättning, säger hon.

– Arbetsgivarna vill ju ha individuell lönesättning, och lärarorganisationerna vill ha individuell lönesättning. Det här är ett mycket primitivt sätt att försöka komma åt någonting som är mycket svårare, säger hon.

”Helt emot avtalen”

– Det finns ju lärare i dag på gymnasieskolan som gör jätteinsatser, dit hör till exempel speciallärare och andra kategorier. Och det finns också lärare som inte sätter betyg. Det här skulle betyda att man skulle ha särskilda kriterier för vissa lärare, och andra skulle inte delta i det här. Och det är helt emot de avtal och de syften med avtalen som vi har i dag, säger Sirén.

Hur tycker ni att lönesättningen ska ske?

– Det här finns ju stipulerat i avtal sen decennium tillbaka. Det handlar om att det är skolledaren som ska ha möjligheter att göra en samlad bedömning. Hur sköter läraren jobbet med eleverna? Hur lyckas eleverna? Hur sköter läraren samarbetet med sina kolleger? Hur fungerar jobbet visavi föräldrar, och så vidare? Hur får läraren eleverna att fungera socialt? Allt det här ska vägas samman.

– En bra lärare ska alltså få bra betalt, men att bara titta vid ett enda tillfälle tycker jag är att helt och hållet inte förstå vad individuell lönesättning går ut på, säger Eva-Lis Sirén.