Så städar du efter dig på nätet

Experten ger sina bästa tips

INGA NEGTIVA TRÄFFAR Vid en Google-sökning på statsminister Fredrik Reinfeldt (M) blir de första träffarna Wikipedia och regeringens hemsida. Expertens tips för att slippa negativa träffar i topp är att vara aktiv på nätet.
Foto: MONTAGE
INGA NEGTIVA TRÄFFAR Vid en Google-sökning på statsminister Fredrik Reinfeldt (M) blir de första träffarna Wikipedia och regeringens hemsida. Expertens tips för att slippa negativa träffar i topp är att vara aktiv på nätet.
NYHETER

Har någon skrivit arga blogginlägg om dig? Vill du få bort en ful bild som är utlagd på nätet? Sprider ditt ex pinsamma hemlisar om dig?

Vad gör man?

Experten ger sina bästa tips.

Alla har väl googlat sig själv vid det här laget. Och många har hittat material som de inte gillar.

Antingen sådant de lagt ut själv, eller sånt som andra hjälper världen att ta del av. Sånt som du själv gärna skulle radera.

Om du kunde.

Få bort negativa träffar

Men förutsättningarna på internet är andra. Det som kommit ut får man inte bort i första taget.

Men det finns experthjälp att få: exempelvis genom it-konsulten Nikke Lindqvist. Han arbetar med att hjälpa företag och privatpersoner att hamnar högt upp bland sökresultaten. Eller att få bort ”negativa” träffar.

Be dem ta bort det negativa

Hans råd till en privatperson som vill få bort negativa googleträffar om sig är att kontakta dem som skrivit och be dem ta bort dem.

– Det är oftast det enklaste. Om det finns tre arga bloggare så be dem ändra rubrik eller mörka namnet eller ta bort inlägget så att det försvinner ur sökmotorerna, säger han.

När det gäller tidningsartiklar är det svårare. Man kan inte tvinga en tidning att ta bort en kritisk artikel om en.

Konkurrera ut träffarna

Annars är det en sak som gäller - att försöka slå ut de negativa träffarna så att de halkar längre ner i träfflistan genom att lägga ut eget material.

– Min taktik skulle absolut vara att själv bli aktiv på nätet och länka till de saker som man hellre vill ska synas, säger Nikke Lindqvist. Det brukar inte vara omöjligt att ta första träffsidan på google.

Svårt att inte synas

Vissa vill inte synas alls på nätet.

– Men det går nästan inte. Det bästa är att heta något väldigt vanligt.

Vissa försöker genom att hålla sitt namn borta från internet. Men det kan ibland straffa sig senare. Annars finns det inget "positivt" material att lyfta om det väl kommer ut något negativt.

Dömda personer

Nikke Lindqvist har jobbat att med att optimera internetsökningar i cirka åtta år. En av tio kunder vill ha en ”räddningsaktion”. Själv har han bara stött på tio andra som sagt sig ta sådana uppdrag.

Sen ifjol är det bara fler som efterfrågar tjänsten.

De flesta kunder är företag, privatpersoner har sällan råd att betala.

När privatpersoner kontaktar honom är det ofta personer som hamnat i en rättsprocess och blivit dömda.

– Då hamnar deras namn i artiklar och de är besvärliga att få bort. Då handlar det främst om att få upp andra saker på googles förstasida.

FAKTA

Nikke Lindqvist bästa tips när du vill slå ut ”negativa” träffar:

Börja textblogga på wordpress.com

Starta en mobilblogg på blogspot.

Börja twittra.

Öppna delar av din Facebook-profil så att google släpps in.

Skaffa konto på bloggy.se och skriv mikrobloggposter.

Koppla ihop sidorna till varandra.

– Det ger nästan garanterat fem positioner på googles förstasida om man inte har ett för vanligt namn, säger han.

– Du behöver inte fylla dem med något avvancerat, det kan vara så enkelt som att fota sin frukost varje morgon, eller om du är bra på något speciellt.

Företagskunderna

"Företagskunderna vill ofta bli av med tidningsartiklar eller ofördelaktiga forumtrådar eller bloggposter efter att det blivit storm kring ens företag.

Ibland kan det vara så svårt att jag råder företagen att byta namn.

Intresset från företagen är större idag. Bloggplattformarna är ofta bättre än företagens egen beredskap. Det räcker med två arga bloggare för att det ska se hemskt ut.

Vissa företag hanterar det helt fel. Några försöker stämma dem som bloggar, vilket ofta resulterar i ännu fler arga blogginlägg.

Det bästa är ofta att kontakta den som skrivit och fråga vad man kan göra för att få dem att ändra uppfattning, kanske erbjuda dem en månads kostnadsfri användning av företagets tjänst."

Berättade Nikke Lindqvist.