Mikael blev utan pengar

Upptäckte att kontot var tomt när han skulle storhandla

NYHETER

Mikael Stjärnebring var och storhandlade när han upptäckte att han inte fått in sin lön.

Hans chef Peter Stjärnebring är också upprörd.

– Det är så svagt. Jag kommer byta bank efter detta, säger han.

Mikael Stjärnebring, 27.
Mikael Stjärnebring, 27.

Mikael Stjärnebring, 27, var i affären och skulle storhandla i går.

– Det var då jag märkte det. Jag drog kortet och det stod att köp medges ej.

Han förstod ingenting. Det var ju lönedag.

– Jag fick lämna alla grejer och åka hem igen.

När han kontrollerade sitt konto på datorn såg han att han bara hade några hundra kronor på kontot.

– Då ringde jag mitt företag och frågade vad som hade hänt. De sa att de skickat över pengarna.

Dålig information

Mikael jobbar för Peter Stjärnebring på ett byggföretag i Jönköping.

Peter Stjärnebring tycker att informationen från Nordea har varit bristfällig.

– Mina anställda började ringa igår och fråga varför inte lönen var på plats. Jag ringde Nordea första gången vid två-tiden då sa de att jag skulle vänta till klockan fem. Då var banken stängd.

– Jag har inte fått någon information. Hade jag fått det i tid hade jag kunnat gå ut och berätta det för våra anställda. Enligt kundtjänst ska information komma ut helgen.

– För mig är en hel lördag förstörd. Jag har haft en massa samtal och fått ringa runt till mina anställda.

Skulle köpa tv

Flera av hans anställda har blivit drabbade. En person skulle köpa tv och stereo med sin sambo och kunde inte betala.

– Om mitt kort studsade i kassan när jag stod i en kö skulle jag verkligen skämmas.

Berättade kundtjänst att man kunde få pengar i förskott?

– Nej, det sa de ingenting om.

Fått låna av föräldrarna

För att klara sig över helgen har Mikael Stjärnebring fått låna pengar av sina föräldrar.

– Nu ska pengarna komma in på måndag. Men man har planer för helgen. Nu har jag fått låna pengar av föräldrar.

– Jag hoppas att jag hinner betala mina räkningar så att de inte blir försenade.

– Det här är ju inte ens mitt fel. Jag är inte ens kund på Nordea.