Sahlin och Olofsson i debatt om Saab

Foto: SVT
NYHETER

Gör regeringen tillräckligt för att rädda Saab?

Den frågan diskuterade näringsminister Maud Olofsson och oppositionsledaren Mona Sahlin i SVT:s Agenda på söndagskvällen.

– Jag hade gett Saab en chans, sa Sahlin.

Inledningsvis möttes Saabs vd Jan-Åke Jonsson och Maud Olofsson. Jonsson uttryckte frustration över oklara besked från regeringen, gällande varför staten inte beviljar lånegarantier.

– Det är nya besked varje dag. Statsministern sa tidigare att ägarfrågan måste vara avklarad innan vi kan få lånegaranti. Så har det inte varit tidigare, sa Jonsson.

"Affärsplanen är inte trovärdig"

Näringsministern svarade att regeringen varit tydlig med att Saab måste ha privata finansiärer och en trovärdig affärsplan – innan man kan gå in med lånegarantier. Och just nu faller det på affärsplanen:

– Jan-Åke har gjort ett jättejobb på Saab med massor av produktivitetsförbättringar och de anställda har gjort ett fantastiskt jobb. Men det är klart att jag är i en annan roll och jag måste kritiskt granska det ni kommer in med, sa Maud Olofsson.

SVT:s Anna Hedenmo: Du tror inte på affärsplanen?

– Nej, den är för optimistisk. Om alla andra går ner i försäljning under de kommande åren då är det ju svårt att tro att Saab skulle öka.

Hon uppmanade Saab att lösa ägarfrågan och betonade att staten inte kommer axla den rollen.

Sahlin tror på affärsplanen

Mona Sahlin däremot tror tillräckligt på affärsplanen för att säga att hon skulle gett den en chans, om hon varit statsminister. Hon skulle hon ha gett Saab de lånegarantier de efterfrågar.

Sahlin ger inte oväntat regeringen underkänt vad gäller hanteringen av krisdrabbade Saab.

– Jag vill inte titta skattebetalarna i ögonen och säga att vi försökte inte rädda Saab, som är Sveriges fjärde viktigaste industri. Jag skulle ha stått bakom att man fick del av de 28 miljarder som riksdagen beviljat för att rädda bilindustrin.

FAKTA

Regeringens stödpaket till bilindustrin

Riksdagen har antagit regeringens förslag till stödåtgärder om 28 miljarder kronor till svensk fordonsindustri.

I stödpaketet ingår bland annat 20 miljarder kronor i kreditgarantier till företag för upptagande av lån i Europeiska investeringsbanken för omställning till grön teknologi.

5 miljarder kronor går till undsättningslån för företag i kris.

3 miljarder kronor går till ett bolag som ska stödja fordons-och utvecklingsarbete.