"Jag gjorde om gamla varor till nya"

Före detta tekniker på Elgiganten berättar

NYHETER

Johan jobbade som servicetekniker på Elgiganten.

En av hans uppgifter var att formatera om återlämnade datorer och göra dem till "nya".

– Men det är inte säljarnas fel, det är ledningens. 30 dagars öppet köp-policyn driver dem till det, säger Johan.

Sedan Aftonbladet skrev om Eva-Lena Lisselgård som köpte vad hon trodde var en ny hårddisk, men som visade sig vara en begagnad med hel familjs fotoalbum på, har mailen strömmat in till Aftonbladet.

Trots att Elgiganten menar att de aldrig hört talas om något liknande förut påstår människor Sverige över att de köpt varor som visat sig vara begagnade. Mobiler redan fulla med telefonnummer och bilder, hårddiskar med filer och kameror med andra människors foton i.

"Gjorde dem som nya"

Johan jobbade förut som servicetekniker på ett Elgiganten-varuhus.

En av hans uppgifter var att formatera om de hårddiskar och stationära datorer som kunder lämnat tillbaka på öppet köp. Sedan packades datorerna in och såldes till fullpris.

– Jag gjorde det ordentligt, vilket de andra ni skrivit om uppenbarligen inte gjort. Jag gjorde dem som nya. Jag använde mig själv som måttstock, om jag hade kunnat tänka mig att köpa den för fullpris så var den klar, säger han.

Johan säger att detta absolut inte var sanktionerat från ledningen utan det skedde i det tysta. I det tysta, men regelbundet.

– Det är en tuff bransch. Säljarna jobbar efter provision och när de säljer fyndvaror går de back i stället för att tjäna pengar. Det enda sättet att tjäna något är att sälja varan som ny, som en så kallad A-vara, säger Johan.

Fotar och lämnar tillbaka

Han menar att det är Egigantens 30 dagar öppet köp-policy ställer till det. Den ger kunden rätt att lämna tillbaka även om förpackningen är öppnad. Det finns enligt Johan kunder som sätter i system att köpa varor och sedan lämna tillbaka dem inom 30 dagar.

– Folk köper en kamera, åker till Turkiet och fotar, sedan kommer de hem och lämnar den åter och får alla pengar tillbaka, säger Johan.

Johan tycker inte att det är bra att kunder går hem med begagnade varor till fullpris men han menar att det är i ledningen som problemet måste åtgärdas.

Aftonbladet har förgäves sökt ansvariga på Elgiganten.

Fotnot: Johan heter egentligen något annat.

FAKTA

Läsarnas egna berättelser:

Anita: Vi har råkat ut för två obehagligheter vid köp och reperation på Elgiganten i Eskilstuna. Vi hade köpt en mobiletelefon och efter drygt ett år blev det något fel i den och vi skulle få den reparerade utifrån garantin, allt frid och fröjd, vi fick till och med låna en mobil under tiden den var på reperation. När vi fick tillbaka telefonen upptäkte vi att det satt ett minneskort i den som inte var vårt, vi börjde kolla in det och det visade sig innehålla foton på en ung man och hans könsorgan, trevligt? Eller inte precis... Vi skulle ju ha gått in och frågat vem av dem på deras serviceavdelningen som saknade ett minneskort :)

David skriver: "Jag har själv en bekant som råkade ut för precis samma grej som personen i artikeln. Hon köpte en "ny" dator och kom hem med den, slog igång den och fann en massa program som redan var installerade, bilder och annat. De åkte tillbaka och klagade högljutt i kassan. Då fick de komma in på lagret och välja vilken ny dator de ville, så blev alla nöjda... Men att sådant här inte förekommer är struntsnack, varuhusen får tillbaka massa datorer som reklamerats eller lämnats tillbaka av andra skäl, man paketerar om dem och säljer som nya, ibland missar man tydligen att formatera hårddisken, klantigt värre."

Johan skriver: "Min mamma köpte för några veckor sedan en ny Acer minidator, som var konfigurerad till en annan kund. Allt såg nytt ut, men windows-exemplaret var alltså redan registrerat till en annan kund. Vilket hon inte hade förstått, om inte jag hade hjälpt till. Enligt den trevliga säljaren (!) så var datorn ett återköp, men hade alltså lagts i fel låda, och sålts vidare. Märkligt förfarande, då datorn i princip var begagnad."

H skriver: "Alla har 30 dagars öppet köp. Lämnar du tillbaka din inköpta vara så tvingas dom antingen sälja den till reducerat pris, eller sälja den som om den vore oanvänd. Min kollega på jobbet köpte en kamera på Elgiganten full med privata bilder, rasande gick han tillbaka och skällde ut dem. Han fick en annan kamera som plåster på såret. "

Mia skriver: "Ville bara meddela att samma sak hände mig förra veckan, fast då var det en mobil, inte en hårddisk. Även denna gång från Elgiganten. Det fanns sms, bilder och kontaktlista i mobilen som var köpt till fullpris. Elgiganten var i och för sig tillmötesgående, fick en ny mobil + ett DS spel som kompensation."

Lasse skriver: "Min dotter köpte en ny mobiltelefon, fick den i en kartong som var ny, förseglad med plast. Hon hade haft telefonen ca 6 månader när den gick sönder. Hon lämnade in den på garantirep. Efter några dagar så kontaktade hon reperatören för att kolla att felet gick på garantin. Hon fick till svar av reperatören att denna telefon hade han lagat fyra gånger tidigare och dessutom var den för gammal för garantirep. Detta hände på Elgiganten i Skellefteå. När dottern talade om detta för mig så besökte jag personligen affären. jag bad att få prata med varuhuschefen, under tiden jag väntade på han så frågade en annställd om han kunde hjälpa mig. Jag talade då om vad mitt besök gällde, gissa om det blev en konstig stämning. När sedan chefen kom så blev han väldigt besvärad."

J skriver: Läste precis om dem som köpt en dator som redan var använd. Jag skulle tro att det är ganska vanligt att företagen, bara packar om produkter och säljer dem till ordinarie pris. Själv råkade jag ut för en liknande händelse hos Clas Ohlson, där jag köpte en trådlös telefon. Kartongen stod bland alla andra, det fanns inget som indikerade på att den var begagnad. När jag hade installerat den, så upptäckte jag att det fanns ett meddelande inspelat på svararen. Åkte tillbaka samma dag och skällde ut dem ansvariga i butiken. Som självklart ursäktade sig, och sade att det var någon som av ”misstag” ställt den bland dem nya varorna. De skämdes rätt ordentligt kan jag tillägga. Helt klart att det var gjort med avsikt att tjäna pengar.