Livbojarna är livsfarliga

Sjunker som stenar mot botten

1 av 5 | Foto: Scandlines
livsfarliga En matros upptäckte ett hål i en boj. Vid ett test visade det sig att alla bojarna hade samma fel – och sjönk som stenar när de hamnade i vatten.
NYHETER

Livbojarna är tillverkade för att rädda liv.

Men i själva verket kan de göra precis tvärtom.

Vid en kontroll på en färja i Trelleborg visade det sig att bojarna tog in vatten – och sjönk som stenar.

Det var en matros ombord på en av rederiet Scandlines färjor i Trelleborg som upptäckte felet.

När matrosen lyften upp bojen kändes den tung och när han vände på den rann det ut flera liter vatten ur ett hål i bojen.

När bojen kastades i vattnet sjönk den snabbt mot botten. Och vid en senare kontroll visade det sig att flera bojar på både Scandlines och Stena Lines färjor hade samma problem.

–  Felet upptcäktes av en slump. Men vi bytte självklart ut alla bojar direkt och de bojar vi använder nu fungerar som de ska, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line, som även äger Scandlines.

"Förfärligt"

Rederierna kommer nu att införa hårdare kontroller av sina livbojar. Bland annat genom att undersöka dem oftare.

Men Transportstyrelsen är mycket kritisk till att säkerheten på de svenska färjorna brister.

– Jag tycker att det är förfärligt. Självklart ska en livboj fungera i ett akut läge, det verkar nästan som ett skämt att den inte skulle göra det. En livbojs uppbyggnad är ju inte speciellt avancerad, att den kan sjunka är ju fullständigt oacceptabelt, säger Jörgen Zachau på Transportstyrelsens sjöfartsavdelning.

Den felkonstruerade livbojen av märket Veleria San Giorgio är tillverkad i Italien. Företaget levererar livbojar och annan säkerhetsutrustning till rederier i hela världen.

Transportstyrelsen har anmält bojarna till Europeiska sjösäkerhetsbyrån, EMSA, som kommer att starta en utredning. Även det italienska företaget kommer att utreda felet, uppger Sveriges Radio Ekot.

Hundratals färjor

Det är oklart hur många rederier som använder livbojen i Sverige. Men enligt Jörgen Zachau kan det röra sig om hundratals färjor som har den aktuella bojen ombord.

– Många rederier har nu börjat byta ut bojarna. Men vi ser mycket allvarligt på att sådant här förekommer, säger Jörgen Zachau.

Han efterlyser nu en noggrannare kontroll på livbojar inom sjöfarten.

– Man ju tänka sig ett system där bojarna får ett bäst-före-datum med återkommande kontroller, säger han.

FAKTA

Så känner du igen den livsfarliga bojen