Jultidningsföretag granskas

NYHETER

Varje år får cirka 300 000 barn i åldrarna 7–13 år erbjudanden om att sälja jultidningar och Sveriges största jultidningsföretag drar in över 100 miljoner kronor. Nu vill Konsumentverket sätta stopp för det man anser vara olagliga marknadsföringsmetoder, skriver Svenska Dagbladet.

Katalogen, som kommer i brevlådan i genomskinlig plast, visar barn med fyrhjulingar och datorer. Ju mer man säljer, desto finare saker väntar. Budskapet är att ge sig ut snarast, eftersom det kan vara fler som säljer i samma område. Att försändelsen är adresserad till föräldrarna, trots att den så uppenbart är riktad till barnen, är ett sätt att komma runt lagen, anser Konsumentverkets jurist Marek Andersson.

Han har börjat granska företagen Bra Förlag och Jultidningsförlaget för att se om de gått över gränsen. Även Fem Förlags utskick kommer att granskas.

TT