Elbolaget stängde av strömmen - 72-årig man förfrös

Han hade inte betalat räkningen

NYHETER

En 72-årig man hade inte betalat elräkningen.

Så elbolaget stängde av strömmen.

För en vecka sedan hittades mannen död. Förfrusen. Då var det elva grader kallt i hans lägenhet.

Den 24 november i fjol stängde elbolaget Hafslund av strömmen i en lägenhet i Bærums Verk utanför Oslo.

Efter att bekymrade grannar larmat polisen hittades den 72-årige mannen som bodde där död.

Då hade han varit död i en månad. Han låg i en sovsäck. Och det var elva grader kallt i lägenheten.

– Obduktionen av mannen visar att dödsorsaken är nedkylning, säger polisen Olav Brubakk till norska NRK.

Hade jagat mannen i ett halvår

Kravet från elbolaget var på knappt 4 000 kronor.

– Detta är en tragisk händelse, säger Karen Onsageer, informationsdirektör på Hafslund.

Elbolaget har i mer än sex månader försökt få tag i mannen via telefon och inkassobrev. De har också åkt hem till mannen utan att få kontakt med honom.

Hade inget socialt skyddsnät

Enligt företagets regler stänger de inte av strömmen om det är kallare än minus 10 grader.

– Det var varmare när vi stängde av i november, säger Onsageer.

Elbolaget menar att de inte gjort fel men vill ändå se över sina rutiner.

– Det här handlar om ett dödsfall, så vi måste omvärdera våra rutiner. Som regelverket är utformat i dag är det kundens ansvar att varna elleverantören om det är fara för liv och hälsa vid avstängning. Elbolaget har inte informerats om kundens ekonomiska situation eller hälsotillstånd vare sig av kunden eller av någon annan på uppdrag av kunden.

Enligt polisen hade mannen ett dåligt socialt skyddsnät.

Vill ändra reglerna

Nu föreslår företaget Hafslund att man ska ändra lagen så att elbolaget kan varna socialtjänsten innan man stryper strömmen.

Även Justitiedepartement funderar på om det ska vara svårare att stänga av strömmen – även om räkningen inte är betalad i tid.

– Vi ska se över om det finns perioder när man inte ska stänga av strömmen överhuvudtaget, till exempel om vintern när det är kallt, säger statssekreteraren Astri Aas-Hansen.

FAKTA

Andra regler i Sverige

I Sverige är det tydligt reglerat i lagen hur elbolagen ska hantera situationer när kunden inte betalat sin elräkning.

Efter alla påminnelser måste elbolaget delge kunden om att de ska betala inom tre veckor och att det annars kan bli aktuellt med frånkoppling. Samtligt kontaktas socialnämnden så att de kan gå in och betala elräkningen för kunden – om de bedömer att de har rätt till den hjälpen.

I avtalsvillkoren som branschorganisationen Svensk Energi tagit fram tillsammans med Konsumentverket står det också att man inte får göra en frånkoppling om det finns risk för obetydlig personskada eller omfattande sakskada. Det innebär att man nästan aldrig gör en frånkoppling under vinterhalvåret.

Källa: Svensk Energi