”Dukar Saab under dras vi med i fallet”

”pulsådern i vår kommun” Latko Simac, 48, och Jim Svedberg, 41, jobbar på Saabs underleverantor IAC i Färgelanda. De är båda oroade för vad som kommer att hända med IAc om Saab tvingas lägga ner.
”pulsådern i vår kommun” Latko Simac, 48, och Jim Svedberg, 41, jobbar på Saabs underleverantor IAC i Färgelanda. De är båda oroade för vad som kommer att hända med IAc om Saab tvingas lägga ner.
NYHETER

FÄRGELANDA. Tiotusentals arbetare kan förlora jobbet om Saab läggs ned.

Lilla Färgelanda är en av orterna som håller andan. Där är underleverantören IAC största arbetsgivaren.

– Dukar Saab under dras vi med i fallet, säger Jim Svedberg och Latko Simac som jobbar på fabriken.

Saab-arbetare i Trollhättan åker hem efter skiftet.
Saab-arbetare i Trollhättan åker hem efter skiftet.

Den lilla kommunen i södra Dalsland har 7 000 invånare som bara kan våndas och vänta: Hur ska det gå om Saab, fyra mil där borta i Trollhättan, tvingas ge upp?

”Tappar gnistan”

När Aftonbladet besöker Färgelanda lyser det inbjudande i de tre julpyntade matbutikerna runt torget. Men stämningen är punkterad.

– Nästan alla har ju någon närstående som arbetar uppe på IAC, säger Sara Johansson, 34, som sitter ensam i kassan på Tempo.

– Min sambo Per är bara ett exempel. Inte konstigt om man tappar gnistan.

IAC har i alla tider levererat inredningsdetaljer till fordonsindustrin. Ett tag hade fabriken nästan 900 anställda. Nu är de nere i 250.

– Och då kommer Koenigsegg-smällen. Fatta att det kan handla om en katastrof för oss underleverantörer. 40 procent av produktionen går till Saab, säger metallordföranden Christer Johansson.

Utöver de 3 500 anställda vid Saabfabriken i Trollhättan är 5 000 jobb hos landets underleverantörer i fara, enligt branschorganisationen Fordonskomponentgruppen. If Metall talar om det dubbla – bara i Trollhättan och Vänersborg.

– Det är jättesvårt att ge en exakt siffra. Det kan vara ännu fler, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen.

IAC Group har fabriker i Färjelanda, Skara, Göteborg och Tidaholm.

Andra som kan drabbas hårt är Lear Corporation och Eberspächer Nordic i Trollhättan. Även för flera mindre leverantörer i Småland, Skåne och Göteborg kan slaget bli kännbart.

Väntar på GM

– Men med tanke på de låga volymer Saab har haft under en längre tid tror jag inte att någon leverantör går i konkurs om Saab lägger ned, säger Svenåke Berglie.

Allt fokus ligger nu på tisdagens möte då General Motors väntas ge besked om Saabs framtid.

Och trotjänarna Jim Svedberg, 41, och Latko Simac, 48, kan inte dölja sin oro när vi träffar dem vid fabriksporten i Färgelanda:

– IAC är för tusan pulsådern i hela vår kommun.

Mest drabbade områdena om Saab läggs ner:

Siffran anger antalet hotade jobb.

Norrbottens län: 1 322

Västerbottens län: 1 192

Västernorrlands län: 141

Jämtlands län: 132

Gävleborgs län: 661

Dalarnas län: 902

Värmlands län: 2 427

Uppsala län: 197

Västmanlands län: 4 234

Örebro län: 3 182

Stockholms län: 3 000

Södermanlands län: 2 001

Västra Götaland: 18 473

Östergötlands län: 1 648

Jönköpings län: 7 268

Kalmar län: 2 502

Hallands län: 1 815

Kronobergs län: 3 972

Blekinge län: 2 172

Skåne län: 4 118

TOTALT: 61 359