Roy: Det är så jävla vackert med bakning

Roy Anderssons filmer är kända över hela världen. (Bilden är ett collage.)
Foto: URBAN ANDERSSON
Roy Anderssons filmer är kända över hela världen. (Bilden är ett collage.)
NYHETER

Aftonbladet tar en mästerregissör till hjälp för att kränga kakböcker till folket.

Och Roy Andersson tar småkakor på allvar.

– Att baka är existentiellt, säger han.

I dag börjar den första av Roy Anderssons tre reklamfilmer för Aftonbladets serie med kak- och bakböcker att visas i tv-kanalerna.

– Jag tycker det är så jävla vackert med bakning. Det är en civilisatorisk landvinning att mänskligheten har lärt sig baka, som vi får förvalta på bästa sätt, säger han från puben där han firar att de två första filmerna blivit klara.

– Jag är väldigt nöjd.

Vad gör en reklamfilm bra?

– Jag tror att det måste finnas en viss känsla med folket och det mentala tillståndet i landet och att man tilltalar publiken så att de känner sig respekterade. Den ska vara skämtsam och inte för jävla krämaraktigt inriktad. Mina reklamfilmer uppnår otroligt fina testvärden för att de är lite självironiska trots att de säljer en produkt.

Nyligen visades Anderssons livsverk i retrospektiv på Museum of Modern Art i New York.

– Det blev 40 minuter reklamfilm. Jag har några favoriter, bland annat för Trygg Hansa, Handelsbanken och sossarna.