Resenärerna missnöjda med SJ

Foto: Foto: Scanpix
NYHETER

SJ:s kunder är mycket missnöjda.

Resenärerna ger SJ underbetyg både för punktlighet och service.

I år får SJ betyget 55,6 (av 100 möjliga), vilket är mycket lågt, skriver Svenskt Kvalitetsindex (SKI) i den senaste mätningen man gjort om persontransporter och där man jämfört branscherna flyg, tåg, långfärdsbuss och taxi.

SJ har tappat åtta enheter jämfört med förra året, då företaget hamnade på värdet 63,1.

SAS sjunker igen

Även tågbranschen som helhet får ett svagt betyg, under 60, vilket är "en kraftig signal om att kunderna är rejält missnöjda", skriver SKI i ett pressmeddelande.

I de 50-tal branscher SKI undersöker är ett betyg under 60 från kunderna ganska ovanligt.

SAS, som förbättrade sitt betyg kraftigt förra året med fyra enheter upp till 64,5, sjunker i år tillbaka till tidigare nivåer, 61,2. Skyways får också svagt värde, 60,9. Bland flygbolagen är det i stället Malmö Aviation och Sverigeflyg (där bland annat varumärkena Gotlandsflyg, Sundsvallsflyg och Kalmarflyg med flera ingår) som får klart högre kundnöjdhetsbetyg, 70,2 respektive 69,4.

Taxi-kunderna mer nöjda

Även bussbranschen har svårt att övertyga sina kunder och backar i nöjdhetsligan. Swebus Express backar från betyget 70,2 förra året till 63,7 i år. Gruppen "andra bussbolag", där bland annat olika länstrafikbolag ingår, förlorar i kundnöjdhet från 73,9 till 65,0

Den enda delbransch där kundnöjdheten ökar är taxi, där har betyget höjts på ett år från 68,8 till 71,3.

Svenskt Kvalitetsindex gör sedan 1989 regelbundna mätningar av kundnöjdhet och kvalitetsutveckling inom ett 50-tal branscher. Studien av persontransporter omfattar drygt 3 100 intervjuer med privatpersoner gjorde under perioden 27 oktober och 24 november.

TT