”Kanonaffär för båda parter”

1 av 2 | Foto: Ji guoqiang / Imaginechina / SCANPIX
Kinesiska BAIC.
NYHETER

Beijing Automotive (BAIC) betalar drygt två miljarder kronor för delar av Saab.

– Det är en kanonaffär för båda parter, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

I ungefär en månad har det ryktats att kinesiska Beijing Automotive varit intresserat av att köpa delar av Saab. Nu bekräftar Aftonbladets källor att affären har undertecknats.

– Bejing Automotive köper delar för att kunna bygga den nuvarande 9-5-modellen och den gamla halvkombimodellen 9-3 som inte har tillverkats på fem år. För Saab har bilarna bara skrotvärde men i Kina blir det två toppmoderna bilar, så affären är bra för båda parter, säger Robert Collin.

Legotillverkning

Bejing Automotive har aldrig byggt några egna bilar, enligt Collin. Företaget, som är helägt av Peking stad, gör i dag lastbilar i eget namn. Företaget tillverkar även en Merceders-modell och Hyundai-bilar på kontrakt.

– Det handlar om Legotillverkning för att komma undan importtullar. Men nu när man köper Saab-modellerna kommer de att byta namn till Bejing, eller till Great Wall som är företagets andra varumärke.

Vad får affären för effekter i Sverige?

– Egentligen ingen alls förutom att pengarna kan hjälpa Saab att hålla näsan ovan vattnet lite längre.

Finns det några nackdelar?

– Den enda nackdelen är om Saab i framtiden vill etablera sig på den kinesiska marknaden. Då är inte varumärket särskilt starkt när de äldre modellerna inte heter Saab.

Varför betalar Bejing Automotives drygt två miljarder för gammal teknik?

– I Kina är Saab finfina modeller. De är otroligt mycket bättre än kinesiska bilar på precis allting.