Nyheter

GM lägger ner Saab

General Motors påbörjar nedläggningen av Saab Automobile.

Försäljningen till Spyker har misslyckats.

– Nu måste vi gå vidare, säger John Smith, vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.

Maud Olofsson
Maud Olofsson

GM inleder en ordnad nedläggning av Saabs verksamheter. Försäljningen till Spyker kommer inte att avslutas.

I diskussioner med Spyker om det planerade köpet har flera punkter kommit upp som ingen av partnerna tror sig kunna lösas. Som ett resultat av det påbörjar GM nedläggningen av Saab.

– Flera frågor uppstod från både vår sida och från Spyker. Alla har arbetat hårt under kort tid, säger John Smith, vice vd för General Motors, vid en presskonferens i Detroit.

GM har tidigare lovat att inte fatta beslut förrän vid årsskiftet. Men beslutet kom alltså redan i dag.

– Vi upptäckte att det fanns frågor som vi inte skulle kunna klara av att lösa, säger John Smith enligt TT.

"Ansvarsfull avveckling"

GM räknar med att Saab kommer att betala sina skulder till långivarna.

"Vi kommer att i nära samarbete med Saab avveckla verksamheten på ett ordnat och ansvarsfullt sätt. Detta är inte någon konkurs", säger ordföranden för GM Europa, Nick Reilly, i ett pressmeddelande från General Motors.

John Smith beskriver avvecklingen ytterligare under presskonferensen i Detroit.

– Vi kommer att arbeta med de anställda, och med den svenska regeringen och vi ska vara så ansvarsfulla som vi kan vara. Det kommer att tillkomma fler detaljer senare, säger han.

"Så fort som möjligt"

GM:s mål är att lägga ned verksamheten så fort som möjligt, enligt John Smith letar man inte längre efter några nya fiansiärer.

– Vi har undersökt alla möjligheter, säger han.

TT: Hur mycket kommer det att kosta att lägga ned Saab?

– Vi har en idé, men det är ingen siffra som jag kommer att berätta i dag, säger Smith.

Han skyllde på bilindustrin som helhet i misslyckandet med Saab – och undvek att svara på frågan om GM:s ansvar som ägare.

– Vi har försökt integrera Saab i GM för att få fram bra produkter. Men av olika anledningar har vi inte lyckats. Vi har försökt, sade Smith.

– Nu måste vi gå vidare, konstaterade han.

8000 drabbas

Enligt TT påverkar nedläggningen så många som 8 000 jobb i Västra Götaland.

Utöver de 3 500 anställda vid Saab drabbas också flera underleverantörer.

– Jag är djupt besviken, säger Svenåke Berglie, vd för Fordonskomponentgruppen (FKG), till TT.

– Om GM verkligen velat sälja Saab borde man utnyttjat tiden ut och kört allt i botten. Allt tyder på att GM haft en nedläggning på agendan hela tiden, säger han.

Saab kommer även i fortsättningen att förse Saabägare runtom i världen med reservdelar.

FAKTA

Bakgrund: Saab genom tiderna

Saab bildas 1937. Namnet står för Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Syftet var att ta fram flygplan för det svenska försvaret.

Den första bilen, Saab 92, visas 1947.

Under 1969 slås Saab och lastbilstillverkaren Scania-Vabis ihop.

På 1980-talet går Saabs personbilsdel med vinst, men i slutet av årtiondet vänder det.

1989 är förlusten ungefär två miljarder kronor för personbilstillverkningen. Personalen inom personbilsdivisionen dras ner med 1 500 personer från runt 15 000.

Följande år, 1990, läggs personbilstillverkningen i ett särskilt bolag, Saab Automobile AB. GM går in som ägare till hälften medan Investorägda Saab-Scania äger den andra halvan.

1991 lägger Saab ner sin fabrik i Malmö där 900 anställda byggde modellen Saab 900.

Under 1994 och 1995 visar Saab Automobile vinst, det är de enda vinståren under GM:s ägande.

2000 tar GM över hela Saab Automobile.

Tre år senare lanseras Saab 9-3.

2005 förlorar fabriken i Trollhättan kampen om att tillverka nästa generations 9-3, ett beslut som ändras tre år senare.

Året därefter säljer Saab rekordmånga bilar, 133 000.

Finanskrisen 2008 får GM att söka statligt stöd för att överleva.

Under februari 2009 meddelar GM att Saab ska bli ett självständig bolag och säljas.

Källa: TT