Nu kommer varslen

- men alla är överens om att Saabs död inte får ta kål på Trollhättan

NYHETER

När chocken lagt sig och tårarna torkats ska det spottas i nävar och tänkas nytt.

Saabs död ska inte ta kål på varken Trollhättan eller Västra Götaland. Det är myndigheter och politiker ense om.

Men redan kommer följdvarslen.

– Vi måste anpassa oss till den här situationen, säger Marcus Nyman, vd för IAC i Sverige till TT.

IAC, en av Saabs största underleverantörer, ska lägga ett stort varsel på måndag. Ändå har företaget redan halverat sin personal sedan bilkrisen slog till. Nu har IAC totalt cirka 1 000 anställda i Färjelanda, Göteborg, Skara och Trollhättan.

Nyman vill inte förrän på måndag säga hur många personer som påverkas av varslet, men det kommer att slå på alla fyra platserna.

Ändå försöker Trollhättan andas mod i motvinden.

– Nu måste vi öppna för en ny kreativitet och låta idéerna flöda. Det farligaste är att lägga sig ner och deppa. Vi måste se det här som en jättechans att göra andra saker, säger Tore Helmersson, vd för utvecklingscentrumet Innovatum Teknikpark.

Inga jobb

Men i hela Västra Götaland finns ett 20-tal industrijobb att söka hos arbetsförmedlingen. I Trollhättan inga. Hos grannkommunerna är det lika illa.

När 3 500 Saabjobbare drabbas när fabriken stängs, drar det med sig minst lika många till. Underleverantörer, handel och service får mindre att göra.

Flera underleverantörer har redan förberett sig på en framtid utan Saab, men en del kan tvingas varsla ytterligare.

– Trollhättan har haft hög arbetslöshet redan före finanskrisen och nu ligger vi på elva procent. Saabs nedläggning påverkar hela samhället, även det offentliga, som till exempel dagis, säger Eva Lindh-Pernheim, chef för arbetsförmedlingen i Trollhättan.

Väg framåt

Hon anser att arbetsförmedlingen har tillräckligt med resurser och lyfter utbildning som det viktigaste vapnet för att klara krisen. Om bara ett par år väntas stora pensionsavgångar och då ökar efterfrågan på arbetskraft.

Hur samhället ska agera i krisen ska klarna mer på måndagen när näringsminister Maud Olofsson har trummat ihop ett möte med berörda instanser.

Tore Helmersson vill att staten öppnar en riskkapitalfond för entreprenörer.

Regionrådet Kent Johansson (C) nämner infrastruktursatsningar för mer pendling – och han tror ändå att Västra Götaland hittar en väg framåt.

– Är det något vi har fått lära oss så är det att det pågår en ständig förvandling. Vi har klarat motgångar förr och kommer att göra det nu också.