Läsarna rasar över brister i färdtjänsten

NYHETER

Förseningar, chaufförer som tar omvägar och dålig service.

Läsarnas dom mot färdtjänsten är hård.

"Färdtjänsten kom inte i tid - när min far kom till kyrkan var vi på väg ut därifrån", skriver Anneli som fick gifta sig utan sin pappa.

Magnus, som åker färdtjänst på grund av en synskada, har ibland svårt att hitta till rätt bil när chauffören bara vevar ner rutan och skriker ut kundens namn.

"Istället borde föraren kliva ur och fråga efter sin kund och hjälpa kunden till bilen", skriver Magnus.

Missförstånd och svårigheter att hitta fram till angivna adresser, uppger flera av Aftonbladets läsare som stora problem hos färdtjänsten.

Dåligt bemötande

En del tycker att det känns som att förarna inte har tid eller lust att syssla med de här körningarna, men att de tvingas göra det ändå. Kommentarer om att kunderna åker för korta sträckor är det flera som har fått ta emot.

Barbro klagade på att chauffören körde en omväg.

"Då sa chauffören till mig att jag inte skulle yttra mig utan vara tyst och tacksam eftersom det är skattebetalarna som betalar min resa. Sådant ska man inte behöva höra bara för att man har färdtjänst", skriver hon.

Värst med förseningar

Arga chaufförer och slött bemötande hör annars till några av de vanligaste klagomålen. De äldre kan många gånger behöva hjälp fram till porten till den adress de ska till. Ofta fungerar det här utmärkt med god service, men i vissa fall känner kunderna att chaufförerna inte alls vill hjälpa till med den extra tjänsten.

En del som skriver in har upplevt att förarna kör för ryckigt och hetsigt, vilket kan vara jobbigt för någon som kommer från en operation eller har ont i kroppen.

Trots att många äldre försäkrar sig i flera dagar om att få en taxi i god tid är det många som upplever att de får vänta för länge på de beställda bilarna. Många som skriver tycker att färdtjänsten borde ringa om bilen blir försenad. Speciellt i dåligt väder när det är svårt för de äldre att stå ute i kylan och vänta.