Lurad av mobiltjänst för ringsignaler

NYHETER

Sanna Waxin fick ett sms med en länk som hon klickade på.

Då blev hon fast i ett abonnemang för ringsignaler.

– Det här är olagligt. Vägra att betala din mobiloperatör, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Sanna Waxin lurades av mobiltjänsten.
Foto: Maja Suslin / SCANPIX
Sanna Waxin lurades av mobiltjänsten.

När Sanna Waxin upptäckte att hon blivit upptecknad för ett abonnemang för ringsignaler hörde hon av sig till sin egen operatör. Företaget som hade börjat dra pengar från hennes konto gick inte att få tag i.

– Det är sjukt att företagen och ens egen mobiloperatör kan göra de här dealarna utan att man vet om det. Jag ringde min operatör och sa att jag inte tänkte betala, säger hon.

Ogiltiga avtal

Konsumentverket går nu ut med en uppmaning till alla som blivit lurade att göra precis som Sanna och ställa krav på mobiloperatören. Eftersom betalningarna går den vägen så tycker Konsumentverket att operatören har ett ansvar.

– Vägra att betala. Du har rätt att bestrida ett avtal som du inte anser att du har godkänt. Om din operatör hotar med att stänga ditt abonnemang så bryter det mot konsumentkreditlagen, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Anmälningarna ökar

Företagen hittar hela tiden på nya tjänster att ta betalt för. Det kan handla om spådomar, relationstips eller spel. Anmälningarna till Konsumentverket har ökat stort bara det senaste året.

Ofta handlar det om ungefär 49 kronor i månaden för olika typer av abonnemang som många inte ens upptäcker på räkningen. En stor del av de som blir lurade är barn vars föräldrar står för abonnemanget.

I november informerade Konsumentverket mobiloperatörerna om sin inställning att de lurade ska vända sig till sin egen leverantör för att få ett stopp på betalningarna.

Sanna har inte fått tillbaka några pengar, men företaget som lurade henne har nu fått lägga ned.