Aftonbladet ökar mest

Nya rekordsiffror – och gapet till konkurrenterna växer

1 av 3
RÄCKVIDD Antalet läsare av papperstidningen och på nätet under februari 2010 jämfört med februrari 2009. Klicka för större bild! Källa: ORVESTO
NYHETER

Aftonbladet gör det – igen.

Trots att vi redan är störst ökar vi mest.

Varje dag läser 2 646 000 svenskar Aftonbladet.

– Aldrig i historien har vi haft så många läsare, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.

Jan Helin.
Jan Helin.

Allt fler läser Aftonbladet – både på nät och på papper. Att mäta de båda med jämförbara siffror blir allt viktigare i takt med att läsarnas vanor ändras.

Orvestos senaste räckviddsmätning, från februari i år, visar att Aftonbladet inte bara är den största dagstidningen i Sverige i dag utan även är den som ökar mest i faktiska tal.

Varje dag lockar kvällstidningen Aftonbladet och aftonbladet.se 2 646 000 läsare – det är Aftonbladets totalräckvidd och innebär en ökning med elva procent eller 256 000 läsare jämfört med februari förra året. Kvällstidningen har en daglig räckvidd på 1 160 809 läsare och aftonbladet.se når i februari 1 838 286 läsare varje dag.

– Det är rekordsiffror, som visar att vi ligger längst fram i den strukturomvandling som pågår i mediebranschen. I dag har Aftonbladet som enda tidning fler läsare i våra digitala utgåvor än i papperstidningen, säger Jan Helin.

Drar isär gapet

Ändå ökar även antalet läsare av papperstidningen Aftonbladet med 30 539 läsare – till skillnad mot pappersupplagorna av Expressen, GT och Kvällsposten som tillsammans förlorat 12 130 läsare jämfört med föregående år.

Det innebär att Aftonbladet har dragit isär gapet till de tre konkurrenterna med ytterligare tre procent.

– Vi har vässat vårt nyhetsarbete och det har lett till en rad engagerande avslöjanden och granskningar. På söndagar jobbar vi med att ta fram en granskning eller ett avslöjande och läsning som räcker längre. Det har gett resultat – vi har fått mycket positiv feedback på vår nya söndagstidning och märker ökat antal läsare på söndagar, säger Jan Helin.

På nätet ökar Expressen, GT och Kvällsposten sammanlagt något mer i antal läsare, men från en helt annat nivå. Aftonbladet.se har över en miljon fler läsare fler än de tre tillsammans – per dag.

Samtidigt har 120 000 läsare också valt att bli digitala prenumeranter på Aftonbladet via Plus. En unik tjänst bland Sveriges tidningar.

– Det är viktigt för oss att vara lönsamma på nätet. Det är en dum myt att det inte går att ta betalt på nätet. Men tidningsbranschen är inte bra på det, här finns mycket utveckling kvar att göra. I förra veckan sålde vi 4 443 visningar av två matcher för 79 kronor styck i vår betalkanal S 24 på Sportbladet. Det är ett intressant exempel.

– Vår satsning på Superlive under Schlagerfestivalen där vi kombinerar en massiv läsarmedverkan med liverapportering var också ett test som slog mycket väl ut, säger Jan Helin.

– Det visar också att Aftonbladet i dag inte bara är en tidning och en sajt utan också en mötesplats, där vi tillsammans med våra läsare utvecklar – och ska fortsätta utveckla journalistiken. Vårt mål är att varje dag vara Sveriges mest engagerande nyhetskälla och mötesplats för alla som gillar att vara uppdaterade.

”Naturlig utveckling”

Aftonbladet fokuserar i dag på att mäta antalet läsare i våra olika kanaler.

– Det är en naturlig utveckling i takt med att läsarna ändrar beteende. Vi kommer naturligtvis fortsätta att mäta tidningens upplaga, men de gamla mätmetoderna för upplaga är röriga. De innehåller friexemplar, rabatterade tidningar och pdf-tidningar. Vi vill ta fram en ny affärsmässig mätning av upplagan som skiljer på såld upplaga, digital upplaga och kampanjexemplar. Det är vår förhoppning att vi kan hitta en samsyn med Bonniers kvällstidningar så att vi har samma mätetal också på den punkten.

– Medievärlden ser inte ut som den en gång gjorde, en marknadsledare måste ibland rita om kartan för att inte branschen ska fastna i en gammal historia om sig själv. Men världen har inte blivit konstigare än att den som är störst har flest läsare och den som är mest lönsam hittar de bästa affärsmodellerna. Räckvidd är det bästa måttet, eftersom den är jämförbar mellan de olika kanalerna, säger Jan Helin.