Familjen Andersson väntar på besked

NYHETER

Familjen Andersson är på väg till mormor på Sri Lanka.

Men flyget till London är inställt och de får åka hem till Hallsberg igen.

– Vi skulle ha badat och klättrat i träd, säger Amill, 5.

Hela familjen Andersson sitter och väntar på golvet vid en av de stängda incheckningsdiskarna på Arlanda. Pappa Leif tog en nummerlapp till SAS:s kön strax efter klockan ett i eftermiddags. Nu, tre timmar senare, är det snart hans tur.

– Det verkar väl som att vi kommer att få åka hem till Hallsberg igen. Någon annan information har vi inte fått. Jag har kontakt med resebyrån i Hallsberg som hjälper oss att boka om biljetterna, säger han.

Redan tagit ledigt från jobbet

Amill, 5 och Martill, 8, hade sett fram emot att få åka och hälsa på mormor på Sri Lanka. De har varit där förut och längtar efter mormor, kusinerna och hunden.

– Vi skulle dricka kokosnötvatten och bada, säger Martill.

Familjen skulle vara borta i fyra veckor och Leif och hans fru Nirmala har redan tagit ledigt från jobbet.

– Det känns lite konstigt att komma tillbaka och fråga om vi kan jobba igen nu. De har redan ersatt oss med vikarier, säger Leif.

Hoppas på mer information

Förhoppningsvis kan familjen komma iväg i början på nästa vecka. De vet inte när flygen till London kan börja gå igen och hoppas få mer information när de kommer fram med kölappen.

Förhoppningsvis får de plats på kvällståget tillbaka till Hallsberg.

18 000 resenärer drabbas

Vid 16-tiden hade antalet väntande resenärer börjat minska när allt fler fått besked om att inga fler flyg kommer att lyfta efter klockan 18.00. Många har försökt boka in sig på hotell i city eller hinna med tåg eller bussar hem igen. Tidigt på eftermiddagen var det redan en lång kö till SJ:s informationsdisk på flygplatsen.

Arlandas presschef räknar med att cirka 18 000 resenärer från Arlanda drabbas av de inställda flygen. Alla SAS-resenärer kommer att få pengarna tillbaka för sina biljetter eller möjlighet att omboka sina resor.

STRANDAD PÅ FLYGPLATS I FRÄMMANDE LAND – DET HÄR KAN DU GÖRA

Prata med bolaget du köpt resan av. Flygbolaget är ansvarigt för att hjälpa sina resenärer vid inställda flygavgångar. SAS ger pengarna tillbaka till drabbade passagerare i det här fallet. Resenärer hos andra flygbolag har rätt att boka om eller avboka resan om flyget ställs in eller försenas i mer än fem timmar, enligt Konsumentverket.

Vänd dig till ditt försäkringsbolag. De flesta hemförsäkringar innehåller ett reseskydd, men hos flera bolag krävs ett tillägg för att få ersättning vid en försening.

Reseskyddet gäller vid försenade flyg – i de flesta fall fungerar de så att du får en viss summa, runt 500 kronor, efter mellan sex och åtta timmar och sedan samma summa igen när det gått 24 timmar. Maxutbetalningen är 5 000 kronor. Försäkringarna täcker inte inställda flyg eller inkomstbortfall.

Se till att göra en skriftlig skadeanmälan så snabbt du kan och redovisa kostnaderna, som hotell eller hyrbil, med kopior på kvitton.

Utrikesdepartementet hjälper inte till att forsla hem strandsatta svenskar. UD:s presstjänst meddelar att det är respektive flygbolags skyldighet att bistå i sådana här situationer.