Stoppet onödigt

”Myndigheterna var överbeskyddande”

1 av 2
Källa: Eurocontrol. Fotnot: Siffrorna för 18–19 april är obekräftade uppskattningar. Klicka för större bild!
NYHETER

Hundratusentals passagerare var fast världen över, bolagen tappade miljarder varje dag.

Då genomförde flygdirektörerna sin kupp.

De klev ombord, styrde sina jumbojets genom askmolnet – och tvingade fram beslutet som stoppar flygkaoset.

– Det var det som vände den allmänna uppfattningen, säger Bo Redeborn på organisationen Eurocontrol.

Askmolnet börjar skingra sig – och förvirringen. I natt berättade den svenske direktören Bo Redeborn, direktör på den gemensamma europeiska luftfartsmyndigheten Eurocontrol, om maktkampen mellan myndigheterna och flygbolagen.

När vulkanen började sprida sin aska över Europa förra veckan stod flygexperterna handfallna.

– Vi hade ingen erfarenhet av sådana här frågor, säger Bo Redeborn.

Ska hantera riskerna

Brittiska motsvarigheten till SMHI, Metoffice, beräknade riskerna efter datamodeller över askmolnets spridning. De strikt teoretiska analyserna kritiseras starkt av flygbolagen.

– Det är korrekt att säga att de var lite överbeskyddande. All vet ju att det är ingen risk att flyga om man står på marken. Men det handlar ju om att man ska hantera riskerna på ett sätt som är logiskt, säger Bo Redeborn.

När Europas flygplan stått stilla i mer än två dygn bestämde sig direktörerna hos jättarna KLM och Lufthansa för att agera.

I helgen gick de själva ombord på sina jumbojets och lät piloterna flyga genom askmolnet. När de sedan landade utan en skråma på flygplanen förstod Eurocontrol att det totala flygförbudet var för drastiskt.

– Det var det som vände den allmänna uppfattningen, säger Bo Redeborn.

Eurocontrol började nu leta en lösning. Natten till i går hade man kommit fram tre möjliga alternativ som presenterades för EU:s transportministrar.

Resultatet blev att det generella flygförbudet hävdes. I stället ska nu luftrummet delas in i tre zoner:

Mycket aska – totalt förbud.

Ingen aska – inga restriktioner.

Och så nyheten – möjligheten att flyga i zoner med lägre koncentrationer av vulkanaska.

Ska fungera normalt

Precis detta har de stora flygbolagen krävt sedan direktörernas testflygningar i helgen.

– Totalförbudet saknade verklighetsförankring och byggde enbart på teoretiska datamodeller som inte har testats i verkligheten, säger Lufthansas informationsdirektör Aage Dünhaupt.

I natt uppgav Eurocontrol att flygtrafiken i Europa kan fungera som normalt från och med torsdag.

Samtidigt växer missnöjet hos de europeiska flygjättarna, med Lufthansa, British Airways och KLM i spetsen. De är starkt kritiska till hur myndigheterna hanterat situationen.

Blev pressade

Transportminister Åsa Torstensson, som deltog i mötet med sina EU-kolleger, förnekar inte att det var flygjättarna som pressade fram gårdagens beslut:

– Vi ska vara mer noggranna i gränsdragningen och tillåtningen ska ske mer nyanserat än vad som tidigare gjorts, säger hon.

Det är varje lands egen myndighet som beslutar om flygzonerna och även i fortsättningen ska flygtillstånden baseras på teoretiska modeller. Men enligt Bo Redeborn ska man också ta hänsyn till de testflygningar som gjorts.

– Icke flygzonen kommer bli betydligt mindre, säger han.