Piloter kan ”tvingas” att flyga i aska

Experten: I praktiken är olika piloter i olika beroendeställning gentemot ägarna

Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening (SPF), är kritisk till systemet som han menar är ett sätt för myndigheterna att skjuta ifrån sig ansvaret.
Foto: AFP
Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening (SPF), är kritisk till systemet som han menar är ett sätt för myndigheterna att skjuta ifrån sig ansvaret.
NYHETER

I luftrummet över södra Sverige ska bolagen själva avgöra om det är säkert att flyga, ett system som kan vara farligt, menar piloten Gunnar Mandahl.

– Det är olyckligt att det finns en gråzon där ansvar flyttas från myndigheten till enskilda piloter.

Askmolnet från vulkanen på Island har gjort att Sveriges luftrum för tillfället delas in i tre olika zoner.

I zon 1 är flygning förbjudet eftersom vulkanaskan gör all flygning livsfarlig och i zon 3 är det fritt fram att flyga eftersom det inte finns någon aska.

I mellanzonen, zon 2, får däremot bolagen själva avgöra om de vill flyga om de fått tillstånd av Transportstyrelsen.

Skjuter bort ansvaret

Men Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening (SPF), är kritisk till systemet som han menar är ett sätt för myndigheterna att skjuta ifrån sig ansvaret.

– Att flytta ansvar är bra när den som får ansvaret har bättre underlag att fatta beslut. Men så är det inte i det här fallet eftersom det är myndigheterna som sitter på all data.

I teorin kan ingen tvinga iväg en flygkapten om han eller hon inte bedömer resan som säker. Men Gunnar Mandahl säger att verkligheten ofta är mer komplicerad än så.

– I praktiken är olika piloter i olika beroendeställning gentemot ägarna. Det finns bolag med rakare beslutsgång där piloten kanske får höra att "flyger du inte i dag så flyger du inte i morgon heller".

Kritisk till systemet

Enligt Mandahl är problemet värst i mindre bolag där piloten kanske är delägare i företaget och där missade flygningar kan leda till konkurs.

Han tycker att bedömningen därför ska göras av myndigheterna och är kritisk till att en miljö har skapats där befälhavaren själv ska fatta beslutet.

– Alla vet hur företagens ekonomi ser ut. Så många dagar och veckor klarar inte flygbolagen och det är ingen optimal miljö att utöva sitt befälhavarskap i.

Hur vet man att det är säkert att flyga i zon 2?

– Det vet man inte. Inte ens myndigheterna vill ju säga att det är fritt fram.