”Knappast en slump”

Toblerone-utspel kommer i samma veva som flera politiska utspel, menar statsvetare

1 av 2
Nils Gustafsson
NYHETER

Tobleroneattacken mot Mona Sahlin var ingen slump.

Det tror varken Mikael Sundström eller Jesper Strömbäck, forskare inom politisk kommunikation.

– Alliansen måste få upp opinionssiffrorna nu, annars är det kört, säger Mikael Sundström.

Igår lanserade de rödgröna en satsning på vård, skola och omsorg.

"Tobleronepolitik", svarade Mats Odell och Sven Otto Littorin, vid olika tillfällen och inom loppet av några timmar.

– Det kan knappast vara en slump. Någon har nog tänkt att här har vi ett ess i rockärmen. Men jag undrar om det går hem i stugorna, det andas lite desperation, säger Mikael Sundström, statsvetare som forskar inom politisk kommunikation vid Lunds universitet.

Genomtänkt

Även Jesper Strömbäck, professor i medie- och kommunikationsvetenskap och med ett förflutet inom folkpartiet, tror att användandet av begreppet är genomtänkt.

– Med tanke på att Odell inte backade senare igår får jag helt klart det intrycket. Och jag tror det kan fungera i den mån att det påverkar förtroendet för Mona Sahlin. Sedan röstar svenskarna mer efter vilket parti som ligger närmast dem i sakfrågor, inte på partiledare eller personer, säger han.

Sundström ser attacken som en del i ett större sammanhang.

– Alliansen måste få upp opinionssiffrorna nu, annars är det kört inför valet. De har redan kört ett flera utspel under veckan, bland annat från Borg. Det märks att de är på jakt, säger Mikael Sundström.

"Trötta på Toblerone-skämt"

Nils Gustafsson, också statsvetare i Lund och medlem i Socialdemokraterna, tror att Toblerone-referenserna kan slå tillbaka mot alliansen.

– Folk kanske är trötta på Toblerone-skämt och tycker att "nu har vi slängt tillräckligt med skit på Mona". Min uppfattning är att smutsiga tricks generellt inte något man tjänar på. Risken är att de får motsatt verkan, säger han.

Ledande Socialdemokrater använde starka ord om Littorins och Odells Toblerone-utspel. Thomas Östros kallade det för "början av en smutskastningskampanj som vi inte sett maken till sedan Kosackvalet (1928, redaktionens anmärkning), och Ibrahim Baylan sade att "Mats Odell agerar förste dyngspridare".

Otaktiskt, tycker Jesper Strömbäck.

– Det är sällan bra att ägna sig åt smutskastning. Det kunde varit en fördel för Socialdemokraterna att ställa sig över de här angreppen istället för att svara med samma mynt, säger han.

FAKTA

Tobleroneaffären

1995 avslöjades det att Mona Sahlin använt regeringens kreditkort för privata köp av bland annat kläder och Toblerone för omkring 50 000 kronor.

Det blev starten på den så kallade Sahlinaffären, även kallad Toblerone-affären.

Utöver kredikorten avslöjas att hon varit sen med betalning av dagisavgifter och att han har haft parkeringsböter som gått vidare till kronfogden.

En vecka efter avslöjandet tar Mona Sahlin time out och reser till Mauritius. Då avslöjas att skattebetalarna får stå för notan för den medarbetare som följer med på resan.