Flakfara på studenten

1 av 3 | Foto: Tomas Oneborg/SCANPIX
Flaksmälla? Att åka runt på ett osäkert flak kan få förödande konsekvenser.
NYHETER

115 000 vitklädda 19-åringar tar i dagarna över Sveriges gator.

På fyllda flak sjunger de om en ljusnande framtid – samtidigt som de kan utsätta sig för livsfara genom sin färd.

– Jag låg i respirator i tre dygn, säger Niklas Rönnberg om sin egen studentfärd.

Björkriset är fastsurrat.

Spriten flöder.

Och bältestvånget gör sig knappast påmint.

Under studenttider ser många fram emot en flakfärd genom hemstaden tillsammans med skolkamraterna. Dessvärre är åkturerna sällan särskilt säkra.

Enligt en undersökning gjord av Trygg-Hansa skadas tio studenter varje år i olyckor i samband med kortegen, trots Transportstyrelsens riktlinjer för hur studentflaken får framföras – och att man måste varsko polisen om sitt arrangemang.

Träffades av en järnbro

En som vet att det kan gå riktigt illa är Niklas Rönnberg.

När han tog studenten 1992 färdades han och kamraterna på ett traktorflak i Nyköping.

– Jag stod längst fram, med ryggen mot färdriktningen, säger han.

Han såg inte järnbron. Den våldsamma smällen träffade hans axel och huvud.

– Jag blev medvetslös. Sjukhuset skickade mig vidare till Karolinska i Stockholm. Jag låg i respirator i tre dygn.

Niklas Rönnbergs kraftiga skallskada gjorde bland annat att halva hans ansikte förlamades. Och fortfarande har han problem med balansen – och ingen hörsel på vänster sida.

– Det var ju inte riktigt så jag hade tänkt mig studenten.

”Omdömet har inte alltid mognat”

Niklas Rönnberg är inte ensam. Den vanligaste skadan är att man faller över räcket och skadar sig. Och många behöver ses om på sjukhus eller vårdcentral.

– Ungdomar i gymnasieåldern och strax efter är tyvärr en skadedrabbad åldersgrupp. Man är mellan barndom och ett liv som vuxen och omdömet har inte alltid mognat fullt ut, säger Björn Sporrong, expert inom försäkringar för barn och ungdom på Trygg-Hansa.

Han menar att det finns mycket som studenterna och deras föräldrar kan göra för att förebygga olyckor under flakfärden. Att skruva fast bänkarna rejält, ha 110 centimeter höga räcken och att alltid köra i mindre än 20 kilometer per timme är bara några av tipsen.

Rekordmånga studenter

2010 är ett rekordår för studenter.

Fler människor än någonsin kommer att springa ut genom skolornas dörrar under den närmaste veckan, totalt cirka 115 000 stycken, en ökning på mer än 3 000 elever bara jämfört med i fjol, uppger Sven Sundin på Skolverket.

Niklas Rönnberg har två egna barn i dag. Om några år är det deras tur.

– Jag förstår ju tjusningen med att åka flak med sina kompisar. Men när det är dags för dem att ta studenten så är jag kluven… Det finns nog risk att jag surrar fast dem så att de sitter ordentligt, säger han.

FAKTA

Så säkrar du färden:

Lasta inte för många personer på flaket.

Se till att räckena är stabila nog och håller för tryck från många personer. De bör vara minst 110 cm höga.

Passagerarna måste lätt kunna kontakta föraren, exempelvis med en mobiltelefon där samtalet är uppkopplat under hela färden.

Alla bänkar måste sitta fast, och säkerheten ökar om passagerarna sitter ned vid färd.

Högsta hastigheten för ett studentflak är 20 km i timmen.

Föraren ska ha fyllt 21 och ha haft körkort med rätt behörighet sedan två år.

Kontrollera att fordonet är rätt försäkrat (trafikförsäkring).

Tänk på att alkohol försämrar omdömet, och undvik att ha glasflaskor med på flaket som kan krossas och skada någon.

Det är en god idé att ha en ”flakvärd” som inte själv är med och firar, som kan öka tryggheten och vara till hands under färden.

Viktigt att också meddela polisen om färdväg och tidpunkt, så att de kan säkerställa att inga trafikproblem uppkommer.

Källa: Trygg-Hansa