Nyheter

Tågkaos – då surfade personalen

Sverige stod stilla – men på Banverket hängde man på nätet

förlorar miljoner I slutet av februari ställdes massor av tåg in när växlarna frös. Många blev fast på Stockholms central, utan möjlighet att ta sig vidare. Nu visar en hemlig rapport att Banverkets personal under samma tid surfade på jobbet för miljontals kronor.
förlorar miljoner I slutet av februari ställdes massor av tåg in när växlarna frös. Många blev fast på Stockholms central, utan möjlighet att ta sig vidare. Nu visar en hemlig rapport att Banverkets personal under samma tid surfade på jobbet för miljontals kronor.

Personal på Banverket surfade på Facebook till ett värde av elva miljoner kronor på ett år.

Sju av tio timmar på nätet hade inte med jobbet att göra.

Det framgår av en hemlig rapport om vad anställda gör vid sin dator.

Aftonbladet har tagit del av undersökningen som gjordes under februari och mars, samma tid då tågväxlarna frös och tågen stod stilla i Sverige. 267 individer studerades.

Ur resultatet:  

Över 100 personer umgicks med sina vänner på Facebook mer än en och en halv timme varje dag.

Omkring 70 procent av nättrafiken verkade inte ha med jobbet att göra.

Vill inte kommentera

Även kafferaster och luncher verkade vara orimligt långa, omkring två timmar per dag. Dessutom förekom besök på sajter för pornografi.

Konsulterna hade fått uppdraget av Banverket ITC, en enhet som sköter IT, data och telefonsystem. Men Jan Fahlén, chef för ITC, vägrar kommentera rapporten.

Dåvarande personaldirektör på Banverket, Gunilla Ejefors Lublin, hade just slutat då utredningen beställdes.

Hon säger att myndighetens IT-policy förbjuder porrsurfande och ”onormalt” privatbruk.

”Absolut inte okej”

– Några personer har som uppdrag att hålla koll på omvärlden. Men flera timmar på Facebook på arbetstid är absolut inte okej. Banverket arbetar med medborgarnas pengar.

Konsulterna spekulerar även i vad privatsurfandet kan ha kostat hela myndigheten i förlorade arbetstid. För inte bara personalen på ITC använder Facebook och Youtube på arbetstid. Ungefär samma beteende fanns i en kontrollgrupp inom Banverket.

500 timmar om dagen

Den förlorade arbetstiden kan totalt uppgå till 500 timmar – varje dag.

En förlust på 100 miljoner kronor om året är en realistisk uppskattning av ICT:s årliga förlust, skriver konsultföretaget i sin rapport.

Sedan april ingår Banverket i den nya myndigheten Trafikverket. Enligt Viveka Dahl, Trafikverkets personaldirektör, ska snart allt privatsurfande på myndigheten omöjliggöras.

FAKTA

Granska datorer kan vara olagligt

Det är olagligt för arbetsgivaren att titta i en anställds skrivbordslådor. Även kontroll av datortrafik kan vara olaglig.

– Vi skulle behöva en lag, säger Martin Wästfelt, chefsjurist på fackförbundet Unionen.

Han säger att problematiken generellt blir allt vanligare. Arbetsgivaren vill kontrollera – men en anställd har samtidigt rätt till integritet.

– Det utvecklas lätt en viss kultur på en arbetsplats. I början är arbetsgivaren ofta positiv till allt datoranvändande, för att lära känna redskapet, säger Martin Wästfelt.

Snart kan spelreglerna för vad som är privatbruk vara glömda. Kanske finns inte ens en policy. Om då arbetsgivaren gör en kontroll av identifierade individers datortrafik kan den vara olaglig.

– Allt beror på vad arbetsgivaren har informerat om.