Läsarna: Vi litar inte på menyerna

Branschen: Det är oroande

NYHETER

Bara 11 procent av Aftonbladets läsare litar på restaurangmenyerna.

Majoriteten tror att de får något annat än vad de har beställt.

Aftonbladet avslöjade i dag ett omfattande restaurangfusk. Det som på menyn hette Filé Oscar var i själva verket utbankad fläkkarré, och sjötungan visade sig vara simpel hajmal.

Nu visar det sig att förtroendet för restaurangerna är miserabelt bland Aftonbladets läsare.

”Alla känner till det”

Bara 11 procent av de som röstat i dagens fråga på nätet vid 21-tiden säger sig lita på att de får det som står på menyn. Sju av tio tror att de får något annat.

– Jag har jobbat inom restaurangbranschen i hela mitt liv och retat mig på detta som alla känner till, det fuskas regelmässigt varje dag, skriver en läsare.

Oroar branschen

Det usla förtroendet oroar branschorganisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR).

– Det är bekymmersamt och väldigt tråkigt att det är så många som tvivlar på att det som de får på tallriken är vad de har beställt, säger nytillträdda vd:n Eva Östling Ollén.

Hon säger att det vore intressant att veta om alla som svarat att de inte har förtroende för restaurangerna själva har varit med om problem.

– Men jag vet ju att det händer. Jag har själv upplevt det någon gång, även om det var väldigt länge sen. Och det är fullständigt oacceptabelt.

Hon tror dock inte att det är ett utbrett problem bland de restauranger som är medlemmar i SHR.

– Det är i alla fall inget som har kommit upp under de två veckor som jag har varit med. Det jag kan säga är att alla våra medlemmar har etiska regler som de ska följa.

Läsarna rasar

Fusket upprör Aftonbladets läsare. Att kalla tyskproducerad komjölks-ost för grekisk feta, och en bit fläskkött för oxfilé är inte okej, enligt majoriteten.

– Det kan finnas många olika skäl till att man vill veta vad som serveras och nej det är inte gästen som borde veta bättre utan restaurangerna som borde åläggas vite för att det inte serverar det dom säljer till kunden utan något helt annat, skriver signaturen odenboo.

Andra tycker att den som blir lurad får skylla sig själv.

– Tycker nog det är mest pinsamt att de som äter verkligen tror att de äter oxfilé, sjötunga, kalvfilé etcetera - för bara 80 kr, skriver en läsare.

– Visst ska man få det man beställer, men på samma gång borde väl den största frågan vara: var maten god? tycker signaturen Mattan.