Svåra störningar på Nordeas internetbank

Storbanken har haft problem - i flera månader

NYHETER

Nordeas internetkunder kommer inte in på sin bank.

Och 1,6 miljoner svenskar har problem med att betala sina räkningar.

– Vi är väldigt skamsna över det här, säger Ingemar Borelius, chef för Nordeas internetbank i Sverige.

Ingemar Borelius.
Foto: NORDEA
Ingemar Borelius.

Det är trögt att komma in på Nordeas internetbank och vissa kunder kommer inte in alls.

– Vi har belastningsproblem i slutet av månaden som gör det svårt att komma in i systemet, säger chefen Ingemar Borelius.

Sedan i söndags har internetbanken legat halvt nere. Och det är just nu, i månadsslutet, som kunderna behöver tjänsten. I slutet av månaden ska både räkningar och skulder betalas. Men problemet består.

Och det är inte första gången det händer.

Värsta någonsin

Men den här gången är den värsta, säger chefen Ingemar Borelius.

– Aldrig tidigare har störningen varat så här länge. Och som det ser ut nu består problemet. Vi har ännu inte lyckats komma fram till ett genombrott för att lösa problemet permanent, säger han.

Kunderna säger till Aftonbladet att de har problem med att komma in på internetbanken varje månadsslut. Något som Ingemar Borelius till stor del bekräftar.

– Trögheten har pågått i ett antal månader nu. Det finns någon typ av flaskhals i systemet som skapar de här problemen, säger han.

"Kan hända igen"

Ingemar Borelius uppmanar kunderna att stanna kvar hos Nordea och att ha tålamod. Väntar man tillräckligt länge framför dataskärmen kommer man in – eftersom det handlar om en fördröjning.

– Vi jobbar intensivt med att åtgärda och jag är övertygad om att vi löser det här, säger han.

Men när?

– Vi kan få en radikal förändring snart, men det kan också hända igen.