Nordeas kunder rasande

1 av 3
Ingemar Borelius, chef för Nordeas internetbank, skyller problemen på belastningsproblem i månadssluten.
NYHETER

Läsarna är rasande på Nordea.

Och oroliga – för sin ekonomi.

– Många gånger går det inte alls att komma in på internetbanken, säger kunden Therese Stråle.

Nordeas internetbank har krånglat sen i söndags.

Många har därför inte kunnat betala sina räkningar i tid.

– Felet beror på ett belastningsproblem som inträffar i månadssluten, säger Ingemar Borelius, chef för Nordeas internetbank.

– Men om man väntar tillräckligt länge framför dataskärmen så kommer man in i banken, fortsätter han.

"Struntprat"

Struntprat, enligt Aftonbladets läsare och Nordeakunder.

Signaturen Maria skriver att hon inte ens kan logga in i banken:

"Ingemar Borelius ljuger, jag har väntat både igår och idag framför skärmen. Inloggningen tuggar och sen står det att det är fel och att man inte kan logga in. Samma sak har hänt under senaste månaderna och nu byter jag bank."

Therese Stråle instämmer.

– Borelius uttalande om att man ska ha tålamod och vänta vid dataskärmen så kommer man in, stämmer inte. Har försökt vid ett flertal tillfällen men inloggningen som privatkund fungerar inte alls, säger hon.

I går tillbringade hon hela dagen framför datorn. Hennes man gjorde samma sak från sitt kontor men kom inte heller in.

Inte heller Victor Månsson kunde betala sina räkningar.

– Jag satt hela min lediga dag i går och försökte komma in men det gick inte. Om man väntar kommer man bara till ett meddelande om att servern inte funkar, säger Victor.

Problem hela tiden

Och det är inte första gången det händer.

Kunderna vittnar om ständiga problem med Nordeas internetbank. Inte bara i slutet av månaden.

Signaturen Mikael skriver att "Det är ständiga bekymmer med inloggning och att man inte kan använda vissa delar av tjänsterna."

Maria – "Hela tiden när man går in på Nordea står det att det är störningar i internetbanken."

Peter – "Att man skall vänta och sen komma in är en förbaskad lögn. Det här har pågått i 2 månader med ständiga avbrott".

Ohjälpsam kundservice

De som bett om hjälp hos Nordeas kundservice är besvikna.

"De svarar inte på mail eller telefon om hur det kan bli fel och vad de gör åt det. Man får ingen information överhuvudtaget.", skriver signaturen Johan.